برنامج قائم على اللعب لتحسين الثقة بالنفس لدى الأطفال المعاقين فکريا القابلين للتعليم the Effectiveness of Playing Based Program in Enhancing Self – Confidence in Educable Mentally Handicapped Children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم نفس الطفل کلية التربية للطفولة المبکرة جامعة مطروح

المستخلص

هدفت الدراسة الى الکشف عن فعالية برنامج قائم على اللعب لتحسين الثقة بالنفس لدى الأطفال المعاقين فکريا القابلين للتعليم، وتکونت عينة الدراسة من عدد (20) طفلا من الأطفال المعاقين فکريا القابلين للتعليم الملحقين بالمدرسة الفکرية بمحافظة مطروح، قسمت عينة الدراسة الي مجموعتين: المجموعة التجريبية (10) أطفال، والمجموعة الضابطة (10) أطفال، من الأطفال المعاقين فکريا القابلين للتعليم، تراوحت أعمارهم ما بين (9- 12)، وتراوحت نسب ذکائهم ما بين (50- 70)، واستخدمت الباحثة في الدراسة المنهج التجريبي ذو المجموعتين، وتمثلت أدوات الدراسة في: اختبار ستانفورد بينيه للذکاء- النسخة الخامسة (طبق بمعرفة الأخصائي النفسي بالمدرسة)، مقياس الثقة بالنفس للمعاقين فکريا القابلين للتعليم (إعداد الباحثة)، وبرنامج قائم على اللعب لتحسين الثقة بالنفس لدى عينة من المعاقين فکريا القابلين للتعليم.  (إعداد الباحثة)، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات الأطفال المعاقين فکريا القابلين للتعليم أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في الثقة بالنفس بعد تطبيق البرنامج، مما يعني تحسن الثقة بالنفس لدى أطفال المجموعة التجريبية المعاقين فکريا القابلين للتعليم بعد تطبيق البرنامج التدريبي باللعب، إضافة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات الأطفال المعاقين فکريا القابلين للتعليم أفراد المجموعة التجريبية في الثقة بالنفس بين التطبيقين البعدي والتتبعي، مما يشير إلى استمرارية أثر البرنامج التدريبي باللعب في تحسين الثقة بالنفس لدى الأطفال المعاقين فکريا القابلين للتعليم بعد مرور فترة شهر على تطبيق البرنامج.
الکلمات المفتاحية : العلاج باللعب، الثقة بالنفس، المعاقين فکريا القابلين للتعليم.
 
the Effectiveness of Playing Based Program in Enhancing Self – Confidence in Educable Mentally Handicapped Children
 
Abstract
This study aimed to investigate the effectiveness of  playing based Program in enhancing Self Confidence in Educable Mentally handicapped children, the sample of the study consisted of (20) children from Educable Mentally handicapped children who joined mental school, matrouh Governorate, The sample is divided into two groups: the experimental group (10) and control group (10) children Educable Mentally handicapped children aging between (9-12) years, and their IQ. ratios ranged between (50-70), semi-experimental method with Experimental design with two groups, The researchers used the following tools: Stanford Bennie scale ;  Self Confidence scale (prepared by researcher) ; The playing based Program designed to study (prepared by researcher) , And the results Reveal that The presence of statistically significant differences between the mean scores of the intellectually disabled children who are able to learn members of the experimental and control groups in self-confidence after implementing the program,This means an improvement in the self-confidence of the children of the experimental group who are intellectually disabled who are able to learn after applying the training program with play,In addition to the absence of statistically significant differences between the mean scores of the intellectually disabled children who are able to learn, the members of the experimental group in self-confidence between the post and sequential applications, which indicates the continuity of the effect of the training program by playing in improving the self-confidence of intellectually disabled children who are able to learn after a period of one month On the program application.
Key Words : Play therapy, self-confidence, intellectually disabled able to learn

الكلمات الرئيسية