فعالية برنامج تدريبي قائم على استراتيجية التنظيم الذاتي الانفعالي وأثره على خفض قلق التفاعل الاجتماعي لدي الاطفال The Effectiveness of a Training Program Based on Emotional Self-Regulation Strategy and its Impact on Reducing the Social Interaction Anxiety among Children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بکلية الدراسات العليا للتربية قسم دراسات الطفولة جامعة القاهرة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الي تقصي أثر برنامج تدريبي قائم على استراتيجية التنظيم الذاتي الانفعالي على خفض قلق التفاعل الاجتماعي لدي أطفال الصفوف الاولي بالمرحلة الابتدائية. وتکونت عينة الدراسة من (40) طفلاً وطفلة يعانون من مشکلة قلق التفاعل الاجتماعي بدرجة مرتفعة، وتراوحت أعمارهم بين (7-9 سنوات) ومن مستوي اجتماعي واقتصادي متوسط، وتم تقسيمهم بصور عشوائية الي مجموعتين ضابطة وتجريبية قوام کل منهما (20) طفلا وطفلة، وطبق عليهم البرنامج التدريبي بهدف خفض حدة قلق التفاعل الاجتماعي لديهم، وذلک لمدة شهرين ونصف بواقع (20) جلسة تدريبية. وأسفرت نتائج الدراسة الي وجود فروق دالة احصائياً بين متوسط درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياس القبلي / والبعدي علي مقياس قلق التفاعل الاجتماعي لصالح القياس البعدي، ووجود فروق دالة احصائياً بين متوسط درجات المجموعتين التجريبية والضابطة علي أبعاد مقياس قلق التفاعل الاجتماعي لصالح المجموعة التجريبية، کما توجد فروق بين متوسط درجات الاناث والذکور في القياسين القبلي/ والبعدي في اتجاه القياس البعدي لصالح الذکور، ووجود فروق بين متوسط درجات الذکور على مقياس قلق التفاعل الاجتماعي بالبعد الأول والثاني والرابع أعلي من متوسط درجات الاناث، في مقابل انخفاض درجات الذکور عن الاناث بالبعد الثالث الخاص بالقلق المرتبط بظهور أعراض جسمية، مما يشير أن انخفاض درجة قلق التفاعل الاجتماعي لدي الاناث أکثر من الذکور بشکل عام. ووجود فروق دالة احصائياً في متوسط درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس قلق التفاعل الاجتماعي لصالح القياس التتبعي. مما يدل على فعالية البرنامج التدريبي في خفض قلق التفاعل الاجتماعي لدي عينة الدراسة، وفي ضوء تلک النتائج توفر الدراسة الحالية برنامجاً تدريبياً يمکن استخدامه من قبل المعلمين والقائمين على رعاية الأطفال بهدف الحد من تلک المشکلة الانفعالية ومساعدتهم على اکساب الطفل العديد من المهارات التي تساعده ليکون أکثر تکيفاً من الناحية الاجتماعية والانفعالية. 
Abstract:
The present study aimed to investigate the effect of a training program based on the strategy of emotional self-regulation on reducing the Social Interaction Anxiety among children of the first elementary grades. The sample of the study consisted of (40) children suffering from the problem of social interaction anxiety with a high degree, and their ages ranged from (7-9 years) and of an average socio-economic level. They were randomly divided into two control and experimental groups of each of them (20) children and the training program was applied to them. With the aim of reducing the Social Interaction Anxiety, for a period of two and a half months, by (20) training sessions. The results of the study resulted in statistically significant differences between the mean scores of the experimental group children in the pre / post measurement on the social interaction anxiety scale in favor of the post measurement, and the presence of statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups on the dimensions of the social interaction anxiety scale in the pre / post measurement in favor of the experimental group, and there are also differences between the average scores of females and males in the pre / post measurements in the direction of the post-measurement in favor of males, There are differences between the average scores of males on the scale of social interaction anxiety in the first, second and fourth dimensions that are higher than the average scores for females, in contrast to the lower scores of males than females in the third dimension of anxiety related to the appearance of physical symptoms, which indicates that the degree of social interaction anxiety decreases more than males generally. and there are statistically significant differences in the mean scores of the children of the experimental group in the post and tracer measures on the scale of social interaction anxiety in favor of the tracer measurement. Which indicates the effectiveness of the training program in reducing the anxiety of social interaction among the study sample, and in light of these results the current study provides a training program that can be used by teachers and caregivers with the aim of reducing this emotional problem and helping to equip the child with many skills Which helps him/her to be more socially and emotionally adapted.

الكلمات الرئيسية