واقع تطبيق معايير التعلم المبکر النمائية في البيئة الرقمية بمرحلة الطفولة المبکرة من وجهة نظر معلمات رياض الأطفال The Reality of Applying Developmental Early Learning Standards in the Digital Environment in Kindergarten from the Point of View of Kindergarten Teachers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

إدارة التعليم بمحافظة جدة. المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن واقع تطبيق معايير التعلم المبکر النمائية في البيئة الرقمية بمرحلة رياض الأطفال من وجهة نظر معلمات رياض الأطفال، ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وتکونت العينة من (200) معلمة تم اختيارها عشوائيا من معلمات رياض الأطفال بروضات جدة، وقد طبقت عليها أدوات الدراسة المتمثلة في استبانة مکونة من 30 فقرة واشتملت على المعلومات الديموغرافية للعينة وأربعة محاور متمثلة في مسارات معيار العمليات المعرفية والمعلومات العامة (الرياضيات، العلوم، الفنون الإبداعية، التقنية)، وتوصلت نتائج الدراسة إلى:
1. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات معلمات رياض الأطفال في إجاباتهن على استبانة البحث تبعًا لمتغير التخصص
2. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات معلمات رياض الأطفال في إجاباتهن على استبانة البحث تبعًا لمتغير المؤهل
3. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات معلمات رياض الأطفال في إجاباتهن على استبانة البحث تبعًا لمتغير سنوات الخبرة.
وقدمت الدراسة عدداً من التوصيات أهمها:
• إعادة النظر في البرامج المقدمة في تدريب معلمات الطفولة لتتضمن أساليب واستراتيجيات تطبيق العلوم والرياضيات والفنون الإبداعية في البيئة الرقمية
• الاستفادة من الخبراء والمبرمجين لإنتاج وتقنين محتوى رقمي لمنهج الرياضيات والعلوم مبني على معايير التعلم المبکر النمائية
• إجراء الدراسات المتعلقة بتجويد البيئة الرقمية في ضوء معايير التعلم المبکر النمائية
• تصميم رحلات افتراضية علمية مرتبطة بوحدات المنهج في رياض الأطفال
 
The study aimed is to reveal the reality of applying developmental early learning standards in the digital environment in the kindergarten stage from the point of view of kindergarten teachers, and to achieve the objective of the study, The descriptive survey method was used and the sample consisted of (200) teachers who were randomly selected from kindergarten teachers in Jeddah's kindergartens, the tools of the study were applied on them, which were the Questionnaire consisting of 30-paragraph included the demographic information of the sample and four axes represented in the paths of the standard of cognitive processes and general information (mathematics, science, creative arts, technology), the study results were:

There are no statistically significant differences between the mean scores of kindergarten teachers in their answers to the research questionnaire according to the specialization variable
There are statistically significant differences between the mean scores of kindergarten teachers in their answers to the research questionnaire according to the qualification variable
There are statistically significant differences between the mean scores of kindergarten teachers in their answers to the research questionnaire according to the years of experience variable.

The study provided a number of recommendations:

Reconsidering the programs offered in the training of childhood teachers to include methods and strategies for applying science, mathematics and creative arts in the digital environment
Utilizing experts and programmers to produce and legalize digital content for mathematics and science curricula based on developmental early learning standards
Conducting studies related to improving the digital environment in light of developmental early learning standards
Designing scientific virtual trips related to the curriculum units in kindergartens

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية