فاعلية الأنشطة التعليمية القائمة على التعليم المتمايز لتنمية بعض المفاهيم الصحية لدى أطفال الروضة في ظل جائحة کورونا Effectiveness of Educational Activities Based on Differentiated Learning for Developing Some Health Concepts among Kindergarten Children in Light of the Coronavirus Pandemic

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

تربية طفل - کلية بنات عين شمس

المستخلص

هدف هذا البحث إلى قياس فاعلية الأنشطة التعليمية القائمة على التعليم المتمايز لتنمية بعض المفاهيم الصحية لدى أطفال الروضة في ظل جائحة کورونا، وقد تکونت عينة البحث من (60) طفلاً وطفلة بمرحلة الروضة. وقد تم تقسيمها إلى مجموعة تجريبية تکونت من (30) طفل وطفلة، ومجموعة ضابطة تکونت من (30) طفلة وطفلة، والذين تتراوح أعمارهم الزمنية ما بين (5.5-6.5) سنوات. ولتحقيق هدف البحث أعدت الباحثة مقياس المفاهيم الصحية المصور لطفل الروضة؛ لمعرفة مدى فاعلية الأنشطة التعليمية القائمة على التعليم المتمايز فى تنمية بعض المفاهيم الصحية، واستخدم البحث المنهج شبه التجريبي، وذلک من خلال تطبيق الأنشطة القائمة على التعليم المتمايز على المجموعة التجريبية، بينما تدرس المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة، وقد أشارت نتائج البحث إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعتين التجريبية والضابطة فى القياس القبلى على مقياس المفاهيم الصحية المصور لأطفال الروضة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس المفاهيم الصحية المصور لأطفال الروضة لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية فى القياسين القبلي والبعدي على مقياس المفاهيم الصحية لأطفال الروضة لصالح القياس البعدي.
The research aimed to measuring the effectiveness of educational activities based on differentiated learning for developing some health concepts among kindergarten children in light of the coronavirus pandemic. The research sample consisted of (60) children at the kindergarten. It was divided into an experimental group consisting of (13) children, and a control group consisting of (13) children. To achieve the research goal; the researcher prepared the Health Concepts scale for kindergarten child; to identify the effectiveness of the educational activities based on differentiated learning for developing some health concepts for the kindergarten child. The research depended on the semi-experimental method by applying the educational activities based on differentiated learning to the experimental group, while the control group was taught according to the usual way.The results of the research indicated that there is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental and control groups in the post- measurement of  Health Concepts scale for  the kindergarten child in favor of the experimental group, the presence of a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group in the pre and post- measurements of Health Concepts scale in favor of post- measurement.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية