استخدام التعلم التأملي فى تنمية بعض القيم الجمالية لدى طفل الروضة The use of Contemplative learning in the development of some aesthetic values of the Kindergarten child

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الصحة النفسية کلية التربية للطفولة المبکرة جامعة أسيوط

2 أستاذ مساعد علم نفس الطفل کلية التربية للطفولة المبکرة جامعة أسيوط

3 کلية التربية للطفولة المبکرة جامعة أسيوط

المستخلص

ملخص:
هدف البحث: يهدف البحث الحالي إلى تنمية القيم الجمالية لدى طفل الروضة باستخدام استراتيجية التعلم التأملي
منهج البحث: يستخدم البحث المنهج شبه التجريبي ذو المجموعتين الضابطة والتجريبية
أداتا البحث: 1-اختبار القيم الجمالية المصور لطفل الروضة: (إعداد الباحثة)
2- برنامج قائم على استراتيجية التعلم التأملي لتنمية القيم الجمالية لدى طفل الروضة (إعداد الباحثة)
- حيث طبقت الأدوات على عينة بلغ عددها 150 طفلًا وطفلة من أطفال الروضة للتأکد من الخصائص السيکومترية لأدوات البحث.
نتائج البحث:
أسفرت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أطفال المجموعة التجريبية ومتوسطات درجات أطفال المجموعة الضابطة على اختبار القيم الجمالية المصور وأبعاده بعد تطبيق البرنامج لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أطفال المجموعة التجريبية فى اختبار القيم الجمالية المصور وأبعاده فى القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي، کما توصلت أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أطفال المجموعة التجريبية فى اختبار القيم الجمالية المصور وأبعاده في القياسين البعدى والتتبعى.
Research goal:The current resrarch aims to develop the Aesthetic Values of Kindergarten Children using a contemplative learning strategy.
Research Methodology: the research uses the quasi- experimental approach with two groups,control and experimental .
The research tools:
1-        Illustrated exam of the aesthetic values ​​of the kindergarten child (the researcher preparation)
2-        A program based on the use of a contemplative learning strategy in developing aesthetic values ​​ in kindergarten children (researcher preparation)
Where the tools were applied to asample of (150) children and kindergarten children to verify the psychometric properties of The research tools.
Research results:
There are statistically significant differences between the mean scores of the children of the experimental group and the mean scores of the children of the control group on the photographic aesthetic values test after applying the program in favor of the experimental group, There are statistically significant differences between the mean scores of the children of the experimental group in the aesthetic values test illustrated in the pre and post measurements in favor of the post measurement, There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group children in the illustrated aesthetic values test in the two dimensional and tracer measurements.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية