برنامج قائم على مدخل STEAM لتنمية مهارات التصميم الهندسي والتفکير العلمي لدى أطفال الروضة وأثره على السلوک القيادي لديهم A Program Based on STEAM Approach to Develop Engineering Design and Scientific Thinking Skills in Kindergarten Children and its Impact on their Leadership Behavior

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 التربية للطفولة المبکرة - اسيوط

2 التربية للطفولة المبکرة - جامعة اسيوط

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات التصميم الهندسي والتفکير العلمي لدى أطفال الروضة باستخدام برنامج قائم على مدخل STEAM و معرفة أثره على السلوک القيادي لديهم، وتم تطبيق البحث على عدد30 طفلاً وطفلة بإحدى الروضات بمحافظة اسيوط، وأعدت الباحثتان مواد البحث التالية : قائمة مهارات التصميم الهندسي المناسبة لطفل الروضة و قائمة مهارات التفکير العلمي التي يمکن تنميتها لدى طفل الروضة باستخدام مدخلSTEAM وکذلک تم إعداد البرنامج قائم على مدخل STEAM لتنمية مهارات التصميم الهندسي والتفکير العلمي. کما تم إعداد أدوات قياس البحث وهي: مقياس مهارات التصميم الهندسي المتدرج (Rubric) المناسب لطفل الروضة، و اختبار مهارات التفکير العلمي المصور لطفل الروضة ، وبطاقة ملاحظة السلوک القيادي لأطفال الروضة وتوصلت نتائج البحث إلى:
يوجد حجم تأثير للبرنامج القائم على مدخل STEAM في تنمية مهارات التصميم الهندسي لطفل الروضة، کما انه يوجد حجم تأثير للبرنامج القائم على مدخل STEAM في تنمية مهارات التفکير العلمي لطفل الروضة، کما انه يوجد حجم تأثير للبرنامج القائم على مدخل STEAM في تنمية السلوک القيادي لطفل الروضة، کما توصلت نتائج البحث إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائياً بين درجات الأطفال في التطبيق البعدي لمقياس مهارات التصميم الهندسي ودرجاتهم في اختبار مهارات التفکير العلمي المصور لطفل الروضة، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائياً بين درجات الأطفال في التطبيق البعدي لمقياس مهارات التصميم الهندسي ودرجاتهم في بطاقة ملاحظة السلوک القيادي، ولا توجد علاقة ارتباطية دالة احصائياً بين درجات الأطفال في التطبيق البعدي لمقياس مهارات التفکير العلمي ودرجاتهم في بطاقة ملاحظة السلوک القيادي.
Research Abstract:
The objective of the current research to develop the engineering design and scientific thinking skills of kindergarten children by using a program based on the STEAM Approach and its impact on their leadership behavior. The research was applied to 30 children in a kindergarten in the province of Asyut. The researchers prepared the following research materials: The list of engineering design skills suitable for the kindergarten child and the list of scientific thinking skills that can be developed for the kindergarten child using the STEAM input as well as the program was developed based on the STEAM entry for the development of engineering design and scientific thinking skills, and the child's working papers. Research measurement tools have also been developed: Graded Engineering Design Skills Scale (Rubric) Suitable for Kindergarten Child, Photographic Science Thinking Skills Test for Kindergarten Child , and Command Behavior Card for Kindergarten Children.
The search came to The scale of the STEAM-based program has an great impact on the development of engineering design skills for the kindergarten child, The STEAM-based program has an great impact on the development of the scientific thinking skills of the kindergarten child,The STEAM-based program has an great impact on the development of the leadership behavior of the kindergarten child,There is a statistically positive correlation between the grades of children in the remote application of the engineering design skill scale and their scores in the test of the photographic scientific thinking skills of the kindergarten child,There is a statistically positive correlation between children's grades in the remote application of the engineering design skill scale and their scores in the command behavior observation card, There is no statistically significant correlation between children's grades in the remote application of the Science Thinking Skills Scale and their scores in the Command Behavior Observation Card.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية