فعالية برنامج قائم على تعزيز المشارکة الأسرية لتنمية الوعى بجائحة کورونا ومهارات إدارة الذات لدى الأطفال المَعُوقين عقليا القابلين للتعليم Effectiveness of A Program Based on Enhancing Family Participation to Develop an Awareness of the Corona Pandemic and the Self-Management Skills of Educated Mentally Disabled Children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية للطفولة المبکرة جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص البحث: هدف البحث إلى التعرف على درجة الوعي بجائحة کورونا لدى الأطفال المَعُوقين عقليا، و التحقق من فعالية برنامج قائم على تعزيز المشارکة الأسرية فى تنمية الوعى بجائحة کورونا لدى الأطفال المَعُوقين عقليا، و التحقق من فعالية برنامج قائم على تعزيز المشارکة الأسرية فى تنمية مهارات إدارة الذات لدى الأطفال المَعُوقين عقليا، والتحقق من استمرار فعالية برنامج قائم على تعزيز المشارکة الأسرية بعد مرور فترة زمنية من تطبيقه فى تنمية الوعى بجائحة کورونا لدى الأطفال المَعُوقين عقليا، و التحقق من استمرار فعالية برنامج قائم على تعزيز المشارکة الأسرية بعد مرور فترة زمنية من تطبيقه فى تنمية مهارات إدارة الذات لدى الأطفال المَعُوقين عقليا. وقد إشتملت أدوات البحث على مقياس الوعى بجائحة کورونا المصور للأطفال المَعُوقين عقليا، ومقياس مهارات إدارة الذات المصور للأطفال المَعُوقين عقليا القابلين للتعليم، واستمارة دراسة الحالة للطفل المَعُوق عقليا، وبرنامج قائم على تعزيز المشارکة الأسرية لتنمية الوعى بجائحة کورونا ومهارات إدارة الذات لدى الأطفال المَعُوقين عقليا. (جميعها من إعداد الباحثة)، تکونت عينة البحث من (10) أطفال من المقيدين بمدرسة التربية الفکرية بالمنصورة، معدل العمر الزمني لهم من 8 سنوات إلى 12 سنة ، والعمر العقلى من 4- 7 سنوات. وقد استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي، ذو المجموعة التجريبية الواحدة. وتوصلت نتائج الدراسة إلى فعالية برنامج قائم على تعزيز المشارکة الأسرية في تنمية الوعى بجائحة کورونا(الجانب المعرفى، والجانب السلوکى، والجانب الوجدانى)، واستمرار فعاليته بعد مرور فترة زمنية من تطبيقه، وفعالية برنامج قائم على تعزيز المشارکة الأسرية في تنمية مهارات إدارة الذات (مراقبة الذات، وتقييم الذات، وتعزيز الذات، وتوجيه الذات)، واستمرار فعاليته بعد مرور فترة زمنية من تطبيقه.
Search Summary:
The aim of the research is to identify the degree of awareness of the Corona pandemic among mentally disabled children. and verify the effectiveness of a program based on enhancing family participation in the development of the corona pandemic awareness among mentally disabled children, verify the effectiveness of a program based on enhancing family participation in developing the self-management skills of mentally disabled children, verify the continued effectiveness of a program based on enhancing family participation after a period of time in the development of the Corona pandemic awareness among mentally disabled children and to verify the continued effectiveness of a program based on enhancing family participation after a period of time in developing the self-management skills of mentally disabled children. Research tools included the Corona Pandemic Awareness Scale for Mentally Disabled Children, the Self-Management Skills Scale for Mentally Disabled Educated Children, the case study form for mentally disabled children, and a program based on enhancing family participation to develop an awareness of the Corona pandemic and the self-management skills of mentally disabled children. (All prepared by the researcher). The research sample consisted of 10 children enrolled in the School of Intellectual Education, their age rate is from 8 years to 12 years, and their mental age is from 4 to 7 years. The researcher used the semi-experimental approach, with one experimental group. The results of the research found the effectiveness of a program based on enhancing family participation in the development of the awareness of the Corona pandemic (cognitive, behavioral, and emotional aspects). its continued effectiveness after a period of time, the effectiveness of a program based on enhancing family participation in the development of self-management skills (Self-monitoring, self-assessment, self-enhancement, and self-guidance), and its continued effectiveness after a period of time

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية