الانفعالات الأکاديمية المقترنة بالتعليم الهجين في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية لدى طالبات کلية التربية للطفولة المبکرة Academic Emotions Associated with Blended Education According to some Demographic Variables among Female Undergraduates of the Faculty of Education for Early Childhood

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية للطفولة المبکرة - جامعة القاهرة

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على مستوى الانفعالات الأکاديمية الناتجة عن التعليم الهجين لدى طالبات کلية التربية للطفولة المبکرة في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية (المستوى الدراسي، والتخصص الدراسي). تکونت عينة البحث الأساسية من (678) طالبة، متوسط أعمارهم الزمنية (20.32) سنة، وانحراف معياري قدره (1.02). وقد تم اختيارهم بطريقة عشوائية من طالبات المستوى (الأول- الثاني- الرابع)، تخصصات (الحضانة- التربية الخاصة – اللغة الإنجليزية). وقد استخدمت الباحثة مقياس الانفعالات الأکاديمية الناتجة عن التعليم الهجين (إعداد الباحثة). وقد أشارت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى 0.01 بين درجات المستوى الدراسي (الأول/ الثاني/ الرابع) لطالبات کلية التربية للطفولة المبکرة من حيث الأبعاد الإيجابية على مقياس الانفعالات الأکاديمية الناتجة عن التعليم الهجين، بالإضافة إلى وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى 0.01 بين درجات المستوى الدراسي (الأول/ الثاني/ الرابع) لطالبات کلية التربية للطفولة المبکرة من حيث الأبعاد السلبية (القلق، والغضب، والخجل) على مقياس الانفعالات الأکاديمية الناتجة عن التعليم الهجين. کما أشارت نتائج البحث إلى أنه لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين درجات المستوى الدراسي (الأول/ الثاني/ الرابع) لطالبات کلية التربية للطفولة المبکرة من حيث الأبعاد السلبية (اليأس/ الملل) على مقياس الانفعالات الأکاديمية الناتجة عن التعليم الهجين. وأشارت النتائج إلى أن التعليم الهجين ذات أثر متوسط على بعض الانفعالات الإيجابية کالأمل، والاستمتاع، والفخر. وأنه ذات أثر ضعيف على بعض الانفعالات السلبية کالقلق، والغضب، والخجل. ,ليس له أثر على بعض الانفعالات السلبية کاليأس، والملل. ,أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين درجات تخصصات البرامج الدراسية الثلاث (اللغة الانجليزية/ التربية الخاصة/ الحضانة) لطالبات کلية التربية للطفولة المبکرة على مقياس الانفعالات الأکاديمية الناتجة عن التعليم الهجين.
Abstract:
The current research aimed at identifying the academic emotions levels resulted from the Blended Education among female undergraduates of the Faculty of Education for Early Childhood according to some demographic variables (i.e. academic level and specialization). The basic sample consisted of 678 female undergraduates, with mean age of 20.32 years and standard deviation of 1.02 The sample was randomly selected among undergraduates (first, second and third levels) of academic specializations (i.e. Nursery, Special Education and English specializations). In addition, the Academic Emotions Resulted from Blended Education Scale was utilized in the research (prepared by the researcher). It was found statistically significant differences (at 0.01 level) between mean degrees of the academic level (i.e. the first, second and fourth levels) of the female undergraduates of the Faculty of Education for Early Childhood according to the positive dimensions on the Academic Emotions Resulted from Blended Education Scale. Moreover, statistically significant differences (at 0.01 level) were found between the academic level (i.e. the first, second and fourth levels) of the female undergraduates of the Faculty of Education for Early Childhood according to negative dimensions (i.e. anxiety, anger and shyness) on the Academic Emotions Resulted from Blended Education Scale. Also, no statistically significant differences were found between the academic level (i.e. the first, second and fourth levels) of the female undergraduates of the Faculty of Education for Early Childhood according to negative dimensions (i.e. despair and boredom) on the Academic Emotions Resulted from Blended Education Scale. The results indicated that the Blended Education was with average effect on some positive emotions including hope, enjoyment, and pride; with low effect on some negative emotions including anxiety, anger, and shyness; and with no effect on negative emotions including despair and boredom. Moreover, the results indicated no statistically significant between mean degrees of the three academic programs specializations (i.e. English, Special Education and Nursery) for the female undergraduates of the Faculty of Education for Early Childhood on the Academic Emotions Resulted from Blended Education Scale.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية