تقويم الأداء الاستراتيجي لمؤسسات التربية الخاصة في مصر في ضوء التکامل بين متطلبات الجودة وبطاقة الأداء المتوازن Evaluating the Strategic Performance of Special Education Institutions in Egypt in Light of the Integration Between Quality Requirements and The Balanced Scorecard

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية للطفولة المبکرة جامعة الاسکندرية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على مفهوم الأداء الإستراتيجي، وأهم أهدافه، وأهميته، وتبيان خصائصه، والتعرف على مفهوم مؤسسات التربية الخاصة، وأهم أهدافها، وأهميتها، وتبيان خصائصها، والتعرف على مفهوم الجودة، وأهدافها، وأهميتها، وخصائصها، ومتطلباتها، والتعرف على مفهوم بطاقة الأداء المتوازن وأهدافها، وأهميتها، وخصائصها، وتبيان الأسس النظرية لاستخدام بطاقة الأداء المتوازن في تقويم الأداء الإستراتيجي لمؤسسات التربية الخاصة، والوقوف على واقع الأداء الإستراتيجي لمؤسسات التربية الخاصة في ضوء التکامل بين متطلبات الجودة وبطاقة الأداء المتوازن، ووضع رؤية مقترحة لتقويم الأداء الإستراتيجي لمؤسسات التربية الخاصة في مصر في ضوء التکامل بين متطلبات الجودة وبطاقة الأداء المتوازن. واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، وذلک على عينة قوامها (69) مؤسسة من مؤسسات التربية الخاصة بمحافظة الإسکندرية، مستخدمة في أدواتها مقياس الأداء الإستراتيجي لمؤسسات التربية الخاصة في ضوء التکامل بين متطلبات الجودة وبطاقة الأداء المتوازن (إعداد الباحثة). وکان أبرز نتائج البحث أن مؤسسات التربية الخاصة (أفراد عينة البحث) تمتعت بقيادة فعالة، ولديها وضوح في رؤيتها ورسالتها. ومن أهم السياسات الحاکمة لها نشرها لثقافتها لاستقطاب عملاء جدد، وسعيها لأن تکون رائدة في مجالها، وتضع أولوية رضا العملاء بالنسبة لها. کما تعمل على رصد مواطن القوة لديها لتعزيزها، وتتحقق من أدائها بشکل مستمر. وقامت الباحثة في الأخير بوضع رؤية مقترحة لتقويم الأداء الإستراتيجي لمؤسسات التربية الخاصة في مصر في ضوء التکامل بين متطلبات الجودة وبطاقة الأداء المتوازن.
Summary
The aim of the current research is to identify the concept of strategic performance, its most important objectives, its importance, clarify its characteristics, identify the concept of special education institutions, their most important objectives, their importance, clarify their characteristics, identify the concept of quality, its objectives, importance, characteristics, and requirements, and identify the concept of a card. Balanced performance and its objectives, importance, and characteristics, and showing the theoretical foundations for using the balanced scorecard in evaluating the strategic performance of special education institutions, and standing on the reality of the strategic performance of special education institutions in light of the integration between quality requirements and the balanced scorecard, and developing a proposed vision for evaluating the strategic performance of special education institutions. In Egypt in light of the integration between quality requirements and the balanced scorecard. The researcher used the descriptive analytical approach, on a sample of (70) institutions of special education in Alexandria governorate, using in its tools the strategic performance measure of special education institutions in the light of the integration between quality requirements and the balanced scorecard (prepared by the researcher). The most prominent results of the research were that the special education institutions (members of the research sample) enjoyed effective leadership and had clarity in their vision and mission. One of the most important policies governing it is the dissemination of its culture to attract new customers, its quest to be a leader in its field, and the priority of customer satisfaction for it. It also monitors its strengths to enhance them and checks its performance on an ongoing basis. Finally, the researcher developed a proposed vision for evaluating the strategic performance of special education institutions in Egypt in light of the integration between quality requirements and the balanced scorecard.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية