فاعلية برنامج قائم علي مسرح العرائس لخفض حدة اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الحرکي الزائد لدي طفل الروضة A Puppet Theater- Based Program Developed to Reduce the Severity of Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder of kindergarten Children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 التربية للطفولة المبکرة

2 کلية التربية للطفولة المبکرة- جامعة اسيوط

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث:
التعرف على فاعلية برنامج قائم علي مسرح العرائس لخفض حدة اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الحرکي الزائد لدي أطفال الروضة وتتکون مجموعة البحث من (16) طفل وطفلة من أطفال الروضة الذين تتراوح أعمارهم مابين (5-6) سنوات.
منهج البحث:
اعتمد هذا البحث علي المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم مجموعة واحدة ذات القياسين القبلي والبعدي علي عينة البحث؛ بما يتناسب مع متغيرات البحث المتمثلة في المتغير المستقل وهو (البرنامج المقترح) والمتغير التابع( وهو اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الحرکي الزائد).
أدوات البحث:
1- مقياس اضطراب نقص الانتباه مفرط الحرکة إعداد (عبد الرقيب أحمد, مصطفي عبدالمحسن2021)
2- برنامج قائم علي مسرح العرائس لخفض اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الحرکي الزائد لدي طفل الروضة.
3- دليل المعلمة لتطبيق البرنامج.
نتائج البحث:
أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الأطفال (مجموعة البحث) في التطبيقين القبلي والبعدي على مقياس اضطراب نقص الانتباه مفرط الحرکة لصالح التطبيق البعدي، وقيم حجم الأثر کانت کبيرة وهذا يدل علي أن استخدام مسرح العرائس کان لها أثر کبير في خفض اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الحرکي الزائد لدي طفل الروضة.
الکلمات المفتاحية:
البرنامج-مسرح العرائس-اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الحرکي الزائد
- طفل الروضة.
Purpose of the study:
The current study aimed to investigate the effectiveness of a puppet theater-based program developed to reduce the severity of attention deficit/hyperactivity disorder of kindergarten children. The study was based on quasi-experimental one-group pre-post research design. The sample consisted of 16 male and female kindergarten children with an age range of 5 to 6 years.
Methodology:
The researcher adopted a semi-experimental one-group design with two measurements, pre- and post-measurement, of the sample in a way appropriate for the variables addressed in this study—namely, the experimental variable which is A puppet theater-based program and the dependent variable which is attention deficit/hyperactivity disorder of kindergarten child. This was conducted to investigate the effect of the experimental variable on the dependent one.
Instrument of the study:                  
1-      Attention deficit/hyperactivity disorder (prepared by Abdul-Rakeeb Elbehiery & Mostafa Abdul-Mohsen, 2021);
2-      A puppet theater-based program developed to reduce Attention deficit/hyperactivity disorder of kindergarten children
3-      Teacher’s manual to implement the program
4-      Results:
There are statistically significant differences between the mean scores in the pre-post measurements on the Attention deficit/hyperactivity disorder of the post-measurement. Effect size values, in this regard, were great, which indicates that the use of A puppet theater–based program developed had a great effect on to reduce the severity of attention deficit/hyperactivity disorder of kindergarten children

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية