برنامج أنشطة إلکترونية لتحسين بعض اضطرابات النطق والکلام لدى طفل الروضة Electroniv Activities Program to Improve some Speech Disorder for Kindergarten Children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مناهج الطفل المساعد ووکيل الکلية لشئون التعليم والطلاب کلية التربية للطفولة المبکرة- جامعة أسيوط

2 أستاذ مناهج الطفل المساعد ورئيس قسم العلوم التربوية کلية التربية - للطفولة المبکرة جامعة أسيوط

3 کلية التربية للطفولة المبکرة جامعة أسيوط

المستخلص

مستخلص البحث
هدفت البحث : إلى تحسين بعض اضطرابات النطق والکلام لدى طفل الروضة ، واقتصرت عينة البحث الحالية على مجموعة مکونة من (32) طفل وطفلة من أطفال الروضة العاديين من قرية دوينة مرکز أبوتيج محافظة أسيوط في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2020|2021م.
وتمثلت أدوات البحث : في قائمة بأنواع اضطرابات النطق والکلام لدى طفل الرضة ، واختبار اضطرابات النطق والکلام لدى طفل الروضة للقياس القبلى والقياس البعدى (إعداد الباحثة)، وبرنامج الأنشطة الإلکتروني لتحسين بعض اضطرابات النطق والکلام لدى طفل الروضة ودليل المعلمة .
وکان من أهم نتائج البحث : أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين رتب متوسطي درجات الطلاب عينة البحث في القياسين القبلي والبعدي لأبعاد ومجموع اختبار اضطرابات نطق الأصوات، وذلک عند مستوى دلالة 0.05، لصالح رتب متوسط القياس البعدي، ما عدا بعد التشوية فليس هنا فروق دالة، کما توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين رتب متوسطي درجات الأطفال عينة البحث في القياسين القبلي والبعدي لأبعاد ومجموع اختبار اضطرابات نطق الکلمات، وذلک عند مستوى دلالة 0.05، لصالح رتب متوسط القياس البعدي، واتضحت فعالية برنامج الانشطة الالکترونية لتحسين بعض اضطرابات النطق والکلام، وأيضًا لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين رتب متوسطي درجات الأطفال عينة البحث في القياسين البعدي والتتبعي لأبعاد ومجموع اختبار اضطرابات نطق الأصوات، وذلک عند مستوى دلالة 0.05، کما أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين رتب متوسطي درجات الطلاب عينة البحث في القياسين البعدي والتتبعي لأبعاد ومجموع مقياس اضطرابات نطق الکلمات، وذلک عند مستوى دلالة 0.05.
کلمات مفتاحية :
 الانشطة الالکترونية .
 اضطرابات النطق .
 اضطرابات الکلام .
The aim of the study: To improve disturbance of talking and pronunciation for kindergarten child.
Study sample: The current study sample was limited to a group of (32) boys and girls from the normal kindergarten children from the village of Dewinah, Abu Tij Center, Assiut Governorate, in the first semester of the academic year 2020/2021
Study tools: A list of types of disturbance of talking and pronunciation for kindergarten child, A test of disturbance of talking and pronunciation for kindergarten child for pre and post measurement (researcher preparation), and Electronic activities program to improve disturbance of talking and pronunciation for kindergarten child.
Study results :There are statistically significant differences between the ranks of the mean scores of the students' sample of the study in the pre and post measurements of dimensions and the total test for vocalization disturbances, at a significance level of 0.05, in favor of the average ranks of the post measurement, except after distortion, so there are no significant differences here.
-      There are statistically significant differences between the mean ranks of the scores of the children in the study sample in the pre and post measurements of dimensions and the total of the word speech disorders test, at a significance level of 0.05, in favor of the average ranks of the post-measurement.
-      The size of the effect was ranged between 0.837 and 0.897, which indicates the effectiveness of the electronic activities program for improving disturbance of talking and pronunciation for kindergarten child.
-      There are no statistically significant differences between the ranks of the mean scores of the children of the study sample in the post and tracer measurements of dimensions and the total test for vocalization disorders.
-      There are no statistically significant differences between the ranks of the mean scores of the students' scores in the study sample in the post and tracer measurements of dimensions and the total scale of speech disturbances scale.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية