استخدام الدراما الإبداعية لتنمية وعى طفل الروضة بمخاطر التسمم التکنولوجي Creative Drama to Develop the Awareness of the Kindergarten child of the Dangers of Technological Poisoning

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مناهج الطفل المساعد ووکيل الکلية للدراسات العليا والبحوث کلية التربية للطفولة المبکرة – جامعة أسيوط

2 أستاذ مناهج الطفل المساعد ورئيس قسم العلوم التربوية کلية التربية للطفولة المبکرة- جامعة أسيوط

3 مدرس بقسم تربية الطفل کلية التربية – جامعة الوادي الجديد

4 کلية التربية

المستخلص

هدف البحث: التعرف على فاعلية استخدام الدراما الإبداعية لتنمية وعي طفل الروضة بمخاطر التسمم التکنولوجي، وتتکون مجموعة البحث من (30) طفل وطفلة من أطفال الروضة الذين تتراوح أعمارهم ما بين (6-5) سنوات.
منهج البحث: تم استخدام المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة وتطبيق القياسين القبلي والبعدي على عينة البحث والتعرف من خلال ذلک على فاعلية استخدام المتغير التجريبي (الدراما الإبداعية) على المتغير التابع (مخاطر التسمم التکنولوجي)
نتائج البحث: أسفرت نتائج البحث عن
- يوجد فرق دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الأطفال مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار وعي طفل الروضة بمخاطر التسمم التکنولوجي لصالح التطبيق البعدي
- يوجد فرق دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الأطفال مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة سلوکيات طفل الروضة الدالة على الوعي بمخاطر التسمم التکنولوجي لصالح التطبيق البعدي، وهذا يدل على فاعلية استخدام الدراما الإبداعية في تنمية الوعي بمخاطر التسمم التکنولوجي لطفل الروضة، وقيم حجم الآثر کانت کبيرة، وهذا يدل على أن فاعلية استخدام الدراما الإبداعية کانت کبيرة.
Research goal: To identify the effectiveness of using creative drama to develop the kindergarten child's awareness of the dangers of technological poisoning. The research group consists of (30) kindergarten children between the ages of (6-5) years.
Research Methodology: The one-group quasi-experimental approach was used and the tribal and remote measurements were applied to the research sample, and through this, the effectiveness of using the experimental variable (creative drama) on the dependent variable (Dangers of technological poisoning).
Research tools: The research used the following tools prepared by (researchers), which are:
1-  A list of the dimensions of awareness of the risks of technological poisoning for the kindergarten child
2-  A questionnaire to determine the most important dimensions of awareness of the risks of technological poisoning to be developed in the kindergarten child
3-  A list of the most important dimensions of awareness of the dangers of technological poisoning, which are targeted for development.
4-  The teacher's guide to a program based on creative drama to develop the kindergarten child's awareness of the dangers of technological poisoning
5-  A kindergarten child activities booklet for on creative drama to develop awareness of the dangers of technological poisoning
6-  To test the awareness of the kindergarten child about the dangers of technological poisoning
7-  A card for observing the behavior of the kindergarten child, which indicates awareness of the dangers of technological poisoning
 
 
Search results: The results of the search resulted in:
-     There is a statistically significant difference between the mean scores of the children of the research group in the pre and post applications to test the awareness of the kindergarten child about the risks of technological poisoning in favor of the post application
-     There is a statistically significant difference between the average scores of the children of the research group in the pre and post applications of the Kindergarten Child Behavior Observation Card indicating awareness of the risks of technological poisoning in favor of the post application
-     This indicates the effectiveness of using creative drama in developing awareness of the risks of technological poisoning for the kindergarten child, and the effect size values ​​were large, and this indicates that the effectiveness of using creative drama was great.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية