الذکاء الرقمي کمنبيء بجودة الحياة النفسية ومهارة حل المشکلات الرقمية لدي طالبات کلية التربية للطفولة المبکرة. Digital Intelligence as a Predictor of Quality of Psychological Life and Digital Problem-Solving Skill among College of Education for Early Childhood Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية للطفولة المبکرة بجامعة المنيا

المستخلص

يهدف البحث إلى التعرف على الفروق بين الطالبات منخفضات ومتوسطات ومرتفعات الذکاء الرقمي في جودة الحياة النفسية والقدرة على حل المشکلات الرقمية، وکذلک الکشف عن أکثر مهارات الذکاء الرقمي إسهامًا في التنبؤ بجودة الحياة النفسية والقدرة على حل المشکلات الرقمية لدي طالبات کلية التربية للطفولة المبکرة، بالإضافة إلى التعرف على تأثير عزل متغير جودة الحياة النفسية على العلاقة بين الذکاء الرقمي ومهارة حل المشکلات الرقمية لدي طالبات کلية التربية للطفولة المبکرة. وتکونت عينة البحث الأساسية من (320) ثلاثمائة وعشرون طالبة بکلية التربية للطفولة المبکرة بجامعة المنيا بجمهورية مصر العربية، وتم استخدام مقياس الذکاء الرقمي (إعداد الباحثة)، ومقياس جودة الحياة النفسية (إعداد الباحثة)، ومقياس حل المشکلات الرقمية لدي طالبات کلية التربية للطفولة المبکرة (إعداد الباحثة)، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائيًا بين الطالبات منخفضات ومتوسطات ومرتفعات الذکاء الرقمي في جودة الحياة النفسية ومهارة حل المشکلات الرقمية لصالح الطالبات مرتفعات الذکاء الرقمي. کما أوضحت إمکانية التنبؤ بجودة الحياة النفسية من خلال مهارات الذکاء الرقمي (الذکاء العاطفي الرقمي، الآمن الرقمي، والاستخدام الرقمي)، وکذلک تتنبأ مهارتى الذکاء الرقمي (الذکاء العاطفي الرقمي، الاستخدام الرقمي) بمستوي مهارة حل المشکلات الرقمية لدي طالبات کلية التربية للطفولة المبکرة، وأخيرًا أظهرت النتائج أن الذکاء الرقمي يؤثر في العلاقة بين جودة الحياة النفسية ومهارة حل المشکلات الرقمية لدي طالبات کلية التربية للطفولة المبکرة.
The research aims at identifying the differences between students with low, moderate, and high digital intelligence in quality of psychological life and digital problem-solving skills, revealing the most contributing digital intelligence skills in predicting quality of psychological life and the digital problem-solving skills among students of the College of Education for Early Childhood, and identifying the impact of isolating the quality of psychological life variable on the relationship between digital intelligence and digital problem-solving skills among the College of Education for Early Childhood students. The basic research sample consisted of (320) three hundred and twenty students at the College of Education for Early Childhood at Minia University, Egypt. Results revealed that there were statistically significant differences between low, moderate, and high digital intelligence students in the quality of psychological life and digital problem-solving skills in favor of high digital intelligence students. Besides, results indicated the possibility of predicting the quality of psychological life through digital intelligence skills (digital emotional intelligence, digital safe and digital use). Also, the two digital intelligence skills (digital emotional intelligence, digital use) predict the level of digital problem-solving skills among students of the College of Education for Early Childhood. Finally, the results pointed out that digital intelligence affects the relationship between quality of psychological life and digital problem-solving skills among students of the College of Education for Early Childhood.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية