فاعلية برنامج تدريبي لتعديل السلوکيات اللاسوية لدى أطفال الروضة " Effectiveness of A Training Program to Modifying Abnormal Behaviors of The Kindergarten Child

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية للطفولة المبکرة جامعة أسيوط

2 کلية التربية

3 کلية التربية للطفولة المبکرة - جامعة أسيوط

المستخلص

عنوان البحث: "فاعلية برنامج تدريبي لتعديل السلوکيات اللاسوية لدى أطفال الروضة".
هدف البحث : التعرف على فاعلية برنامج تدريبي لتعديل السلوکيات اللاسوية لدى أطفال الروضة
عينة البحث : تکونت من 25 طفل وطفلة بالمستوى kg2 بالروضات الحکومية والرسمية لغات التابعة لإدارة أسيوط .
مشکلة البحث: إصدار بعض السلوکيات اللاسوية عن طفل الروضة.
منهج البحث:تم استخدام المنهج شبة التجريبي ذو المجموعة الواحدة .
مواد وأدوات البحث :
1- قائمة السلوکيات الجنسية اللاسوية لطفل الروضة .
2- بطاقة ملاحظة السلوکيات الجنسية اللاسوية لدى طفل الروضة.
3- برنامج تدريبي فى تعديل السلوکيات الجنسية اللاسوية لدى طفل الروضة.
وتوصل البحث إلى النتائج الآتية :
1- وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين القبلي والبعدي لأطفال الروضة في بطاقة ملاحظة السلوکيات الجنسية اللاسوية لصالح القياس البعدي .
2- لا توجد فروق دالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال الروضة عينة الدراسة في القياسين البعدى والتتبعى لبطاقة الملاحظة للسلوکيات الجنسية اللاسوية بعد مرور شهر من تطبيق البرنامج .
The Research aimed to: identify theEffectiveness of a training to program to modifying abnormal behaviors of the kindergarten child.
Research sample: The study group consisted of 25 children at kg2 in government and official kindergartens in the languages ​​of the Assiut administration.
The Research problem: The presence abnormal behaviors of the kindergarten child.
The Research approach : the quasi-experimental approach with the group.
The Research materials and tools:
1-     List abnormal sexual behaviors of the kindergarten child.
2-     A card for observing the abnormal sexual behaviors of the kindergarten child.
3-     Training program in modifying abnormal sexual behaviors of the kindergarten child.
The Research produced the following findings:
1-     There is a statistically significant difference between the mean scores of the pre- and post-measurement measures for kindergarten child in the card for observing the abnormal sexual behaviors in favor of the post-measurement.
2-     Showed that there were no statistically significant differences between the average grades of kindergarten child in the two measurements, dimensional and follow-up, card for observing the abnormal sexual behaviors in the after a month of applying the program.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية