أثر إستخدام المسرح في تنمية قيمة نبذ العنف لطفل الروضة The Effect of Theater on Developing Tolerance, Acceptance of Others and The Rejection of Violence for The Kindergarten Child

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الفئات الخاصة والعميد المؤسس لكلية التربية للطفولة المبكرة السابق - جامعة أسيوط

2 مدرس بقسم العلوم الأساسية كلية التربية للطفولة المبكرة - جامعة أسيوط

3 مدرسة عثمان غزالي الرسمية لغات بمحافظة اسيوط

المستخلص

مستخلص البحث هدف البحث إلى التعرف على استخدام المسرح لتنمية قيمة نبذ العنف لدى طفل الروضة برضوا عثمان غزالي الرسمية لغات بالمستوى الثاني من خلال برنامج ( أثر استخدام المسرح ( مسرح العرائس) في نبذ العنف لدى طفل الروضة وتکونت مجموعتي البحث من المجموعة التجريبية وتضم (٤٠) طفل وطفلة من المستوى الثاني بالروضةوتم استخدام المنهج شبه التجريبي لمناسبته طبيعة البحث وقامت الباحثة بإعداد مقياس قيمة نبذ العنف لدى طفل الروضة وبرنامج قاءم على أثر استخدام المسرح( مسرح العرائس) وذلک لنبذ العنف لدى طفل الروضة و أسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الأطفال عينة الدراسة في التطبيقات القبلي والبعدي على مقياس العنف لدى طفل الروضة لصالح التطبيق البعدي ويوجد أثر لاستخدام المسرح في نبذ العنف لطفل الروضة وقد أوصى البحث بأهمية تفعيل مسرح العرائس في الأنشطة اليومية لأنه يعد من الوسائل التربوية الهادفة والمؤثرة على حواس الأطفال و تحريک مشاعرهم وإجراء مزيد من الدراسات البحثية في هذا المجال. الکلمات المفتاحية : مسرح الطفل _ مسرح العرائس _العنف
Abstract of the research:
The aim of the research is to identify the use of theater to develop the value of renouncing violence among Kindergarten   children in Othman Ghazali Official Kindergarten Languages at the second level through the program of the impact of using puppet theater in renouncing violence in kindergarten children. The research group consisted of the experimental group and included (40) boys and girls from the second level in Kindergarten، and the control group consisting of (40) boys and girls from the second level in Kindergarten. the theater is a puppet theater in order to reject violence in the kindergarten child. the resulted in the presence of  statistically significant difference between the mean scores of the children of the study sample in the two application، tribal and remote، on the scale of  violence for the Kindergarten child in favor of the post application، and there is an effect of the use of theater in rejecting violence for the Kindergarten child . the research recommended the importance of activating the puppet theater  in daily activities because it is one of the educational means aimed and affecting the child’s senses and motivating their feelings، and conducting further research studies in this field.  

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية