أثر استخدام إستراتيجية الإکتشاف الموجه فى تنمية مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة The Effect of Using Guided Discovery Strategy on Developing Metacognitive Skills for The Kindergarten Child

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مناهج الطفل بقسم العلوم التربوية وعميد كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة أسيوط

2 مدرس بقسم العلوم التربوية كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة أسيوط

3 کلية التربية للطفولة المبکرة

المستخلص

هدف البحث: التعرف على أثر استخدام إستراتيجية الإکتشاف الموجه فى تنمية مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة.
• عينة البحث: اقتصرت مجموعة البحث على مجموعة مکونة من (40) طفلاً وطفلة من أطفال المستوى الثانى من الروضة التابعة لوزارة التربية والتعليم بروضة مجمعة بنى مر الصباحية فى الفصل الدراسى الثانى 2020/2021 .
منهج البحث: تم استخدام المنهج شبه التجريبى ذو المجموعة الواحدة وتطبيق القياسين القبلى والبعدى على عينة البحث والتعرف من خلال ذلک على فاعلية المتغير التجريبى (استخدام إستراتيجية الإکتشاف الموجه) على المتغير التابع (مهارات ما وراء المعرفة).
أدوات البحث: من إعداد الباحثة
1- قائمة بمهارات ما وراء المعرفة المناسب تنميتها لطفل الروضة.
2- بطاقة ملاحظة لقياس أداء أطفال الروضة لمهارات ما وراء المعرفة.
3- دليل المعلمة لاستخدام إستراتيجية الإکتشاف الموجه فى تنمية مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة.
نتائج البحث:
توصلت نتائج البحث الحالى إلى وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات مجموعة البحث في القياسين القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة أداء طفل الروضة لمهارات ما وراء المعرفة وذلک لصالح القياس البعدي، وهذا يدل على فاعلية استخدام إستراتيجية الإکتشاف الموجه فى تنمية مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة، کما بلغت قيمة حجم الأثر "d" للدرجة الکلية للبطاقة (5.87) وبلغت قيمة حجم الأثر ايتا تربيع (0.967) وهي قيمة کبيرة، مما يدل على وجود أثر کبير للاستخدام إستراتيجية الإکتشاف الموجه فى تنمية مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة.
Summary
Research Obj
ective: Recognize the effect of using the guided discovery strategy in developing the metacognitive skills of the kindergarten child.
Research sample: The research group was limited to a group of (40) male and female children from the second level of kindergarten (Kg2) affiliated to the Ministry of Education in the kindergarten in Bani Murr ElSabahia  in the second semester 2020/2021.
Research Curriculum This research relied on the "experimental" approach with a quasi-experimental design based on one group with two measurements, before and after; To suit the research variables represented in: the independent variable, which is the guided discovery strategy, and the dependent variable, which is the metacognitive skills of the kindergarten child.
Research tools and materials:
1- A list of metacognitive skills appropriate for the development of kindergarten child. (prepared by researcher)
2 - Female teacher’s manual ( guide) to use the guided discovery strategy in developing the metacognitive skills for the kindergarten child. (prepared by researcher)
3-  The kindergarten child activities booklet to use the guided discovery strategy in developing the metacognitive skills of the kindergarten child. (prepared by researcher)
     4- Observation sheet to measure the performance of kindergarten children for metacognitive skills. (prepared by researcher)
Results
1- There is a statistically significant difference between the mean scores of the children of the research group in the pre and post applications on the metacognitive skills observation card in favor of the post application.
2-There is a statistically significant difference between the mean scores of the children of the research group in the pre and post applications on the skill of “planning” in favor of the post application.
3- There is a statistically significant difference between the mean scores of the children of the research group in the pre and post applications on the skill of “ Monitoring&Controlling” in favor of the post application.  
4- There is a statistically significant difference between the mean scores of the children of the research group in the pre and post applications on “Assessing skill” in favor of the post application.
5- There is an effectiveness of using the guided discovery strategy in developing the metacognitive skills of the kindergarten child.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية