فاعلية برنامج قائم علي مدخلSTEM لتنمية بعض مهارات التعلم الذاتي لدي طفل الروضة The Effectiveness of A Program Based on A STEM Approach to Developing Some Self-Learning Skills for A Kindergarten Child

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية للطفولة المبكرة جامعه اسيوط

2 مدرسة طما الرسمية للغات

المستخلص

هدف البحث إلىتنمية مهارات التعلم الذاتي لطفل الروضة باستخدام برنامج قائم علي مدخل STEM.ولقد استخدم البحث المنهج التجريبي ذو المجموعتين المجموعة التجريبية وبلغ عددها 50طفلاً، والمجموعة الضابطة حيث بلغ عددها 50 طفلاً من أطفال روضة مدرسة اللغات الرسمية بطما،وتم تطبيق مقياس مهارات التعلم الذاتي قبلياً لحساب تكافؤ المجموعات، وأوضحت نتائجه عدم وجود دلالة احصائية بين المجموعتين، ثم تطبيق المقياس تطبيقاً بعدياً وأوضحت نتائجه وجود دلالة احصائية لصالح أطفال المجموعة التجريبية التي طبق عليهم البرنامج القائم علي مدخل STEM، حيث  ساهم البرنامج القائم علي مدخل STEM في جعل الطفل يفكر و يبحث ويخطط و يستخدم الأجهزة الإلكترونية في أنجاز أعمال مفيدة وتقويم نتائج البحث عن معلومة وبالتالي يعتاد الطفل استخدام التكنولوجيا الحديثة في انجاز المهام وليس لغرض الترفيه واللعب فقط، ومن ثم جعل الطفل يستخدم الأجهزة الإلكترونية بطريقة إيجابية صحيحة تتناسب مع احتياجات سوق العمل العالمية وضوح البرنامج القائم علي مدخل STEM ساهم في جعل الطفل يفكر و يبحث عن المعلومة ويخطط ومن ثم تنمية مهارات التعلم الذاتي لديه.
The aim of the research is to develop self-learning skills for a kindergarten child using a STEM-based program. The research used the experimental method with two groups, the experimental group, which numbered 50 children.And the control group, which numbered 50 children from the kindergarten of the official language school in Tama, and the scale of self-learning skills was applied beforehand to calculate the equivalence of groups and its results showed that there was no statistical significance between the two groups, then the scale was applied afterwards.Its results showed that there was no statistical significance between the two groups, then the scale was applied posteriorly, and its results indicated the presence of statistical significance in favor of the children of the experimental group, to whom the STEM-based program was applied, Where the STEM-based program contributed to making the child think, research, plan, and use electronic devices to complete useful work and evaluate the results of the search for information, thus accustoming the child to using modern technology to complete tasks. And not only for the purpose of entertainment and play, and then making the child use electronic devices in a positive and correct way that suits the needs of the global labor market. The clarity of the STEM-based program contributed to making the child think and research, and then develop his self-learning skills.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية