برنامج قائم على استراتيجية الاستكشاف الحركي لتنمية بعض عادات العقل وأثره على مستوي الذكاء الحركي لطفل الروضة A Program Based On The Motor Exploration Strategy To Develop Some Mind Habits And Its Impact On The Level Of Motor Intelligence Of The Kindergarten Child

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية للطفولة المبکرة-جامعة اسيوط

المستخلص

هدف البحث إلى تصميم برنامج قائم على استراتيجية الاکتشاف الحرکي لتنمية بعض عادات العقل وأثره على مستوى الذکاء الحرکي لطفل الروضة. ولغرض تحقيق أهداف البحث الحالي تم تحديد عادات العقل اللازم تنميتها في مرحلة الروضة، وتضمينها في أنشطة حرکية معتمدة على استراتيجية الاستکشاف الحرکي لطفل الروضة. وقد تم تطبيق البحث فى روضة مدرسة الجديدة الابتدائية المشترکة بأبنوب بمحافظة أسيوط وتضم العينة (30) طفل وطفلة من الأطفال المقيدين بالمستوي الثاني kg2ممن تتراوح أعمارهم بين ٥ -٦ سنوات. وتم إعداد بطاقة ملاحظة لعادات العقل لطفل الروضة من (5-6) سنوات (إعداد الباحثة)، والاعتماد على اختبار الذکاء الحرکي للأطفال بعمر 4-6 سنوات لوفاء الغريري، وتم تطبيق أدوات البحث على عينة استطلاعية قدرها (40) طفل وطفلة وذلک للتحقق من صدق وثبات أدوات البحث. ثم تم تطبيق أدوات البحث على مجموعة البحث ثم تم تعريض مجموعة البحث التجريبية للبرنامج المعد لغرض البحث، ثم تم تطبيق بطاقة الملاحظة والاختبار بعدياً على مجموعة البحث. وقد أظهرت نتائج البحث وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة عادات العقل لصالح التطبيق البعدي. کما أوضحت وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار الذکاء الحرکي لصالح التطبيق البعدي. وقد أثبتت المعالجات الإحصائية أن حجم الأثر الناتج عن استخدام استراتيجية الاستکشاف الحرکي في تجربة البحث کان کبيراً، مما يؤکد فاعليتها في تنمية بعض عادات العقل وأثرها على مستوي الذکاء الحرکي لطفل الروضة. وبناءاً على نتائج البحث الحالي تم التوصل إلى عدد من التوصيات والدلالات التربوية المتصلة بموضوع البحث.
The aim of the current research is to design a program based on the motor exploration strategy to develop some of mind habits and its impact on the level of motor intelligence of the kindergarten child.
For the purpose of achieving the objectives of the current research, the mind habits that need to be developed in the kindergarten stage were identified, and included in motor activities based on the motor exploration strategy of the kindergarten child.
The research was applied in the kindergarten of Al Jadida joint Primary School in abnoub / Assiut Governorate and the sample includes only (30) children enrolled in the second level KG2, between the ages of 5 - 6 years.
An observation card was prepared for the mind habits for the kindergarten child from (5-6) years (prepared by the researcher), and based on the motor intelligence test for children aged 4-6 years, by Wafaa Al-Ghariri, then the experimental research group was exposed to the program prepared for the purpose of research, and then the observation card was applied And the post-test on the research group (experimental)
The results of the research showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post applications of the Mind Habits of observation Card in favor of the post application.
It also showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post applications of the motor intelligence test in favor of the post application.
      Statistical treatments have proven that the size of the effect resulting from the use of the motor exploration strategy in the research experiment was large, which confirms its effectiveness in developing some mind habits and its impact on the level of motor intelligence of the kindergarten child.
A large number of modern Arab and foreign references were used, and a number of recommendations and educational implications related to the topic of the research were reached.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية