أثر استخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية فى تنمية وعى أطفال الروضة بجائحة كورونا و بعض مهاراتهم الحياتية The Effect of The Electronic Mind Maps in Developing Kindergarten Children's Awareness of Corona Pandemic and Some of Their Life Skills

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة اسيوط - کلية التربية للطفولة المبکرة - جامعة اسيوط - قسم العلوم التربوية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على أثر استخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية في تنمية وعى أطفال الروضة بجائحة کورونا وبعض مهاراتهم الحياتية , واشتملت مجموعة البحث على 35 طفلا وطفلة من المقيدين بالمستوى الثانى Kg2 بأحد قاعات الروضة بواحدة من روضات رياض الأطفال بإدارة أسيوط التعليمية, وتم إعداد تصميم تجريبي من مجموعة واحدة بمقياسين قبلي وبعدي.

وقد أعدت الباحثة الخرائط الذهنية الکترونية لأستخدامها فى تنمية وعى أطفال الروضة بجائحة کورونا وبعض مهاراتهم الحياتية , واختبار مدي أثرها في تحقيق هذا الهدف, ولغرض تحقيق أهداف البحث الحالي تم تحديد المعارف والمعلومات الخاصة بجائحة کورونا اللازم تنمية وعى أطفال الروضة بها والمهارات الحياتية اللازمة لأطفال الروضة فى ظل جائحة کورونا ،وتضمينها في الخرائط الذهنية الإلکترونية التي قامت الباحثة بإعدادها.

وتم إعداد مقياسين الکترونيين الأول هو (مقياس تنمية وعى أطفال الروضة بجائحة کورونا) والثاني هو (مقياس المهارات الحياتية لطفل الروضة)، وتم التأکد من صدقهما وثباتهما, وتم تطبيقهما قبلياً على مجموعة البحث ، ثم تم تعريض مجموعة البحث للخرائط الذهنية الألکترونية المعدة لغرض البحث لمدة ستةأسابيع،ثم تم تطبيق المقياسين بعدياً على هذه المجموعة.
و أوضحت نتائج البحث وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات الأطفال مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لکل مقياس لصالح التطبيق البعدي.
کما أثبتت المعالجات الإحصائية وجود أثر کبير لأستخدام الخرائط الذهنية الألکترونية فى تنمية وعى أطفال الروضة بجائحة کورونا وبعض مهاراتهم الحياتية .
The present research aimed at identifying the effect of using the Electronic Mind Maps in developing Kindergarten Children's Awareness of Corona Pandemic and some of their life skills. The research group consisted of 35 male and female children enrolled in KG2 in one of Assiut educational administration kindergartens. The research had an experimental design using a one group  pre pre post design.
The researcher prepared the Electronic Mind Maps to be used in developing Kindergarten Children's Awareness of Corona Pandemic and some of their life skills and testing their effect in achieving this aim.To achieve the aim of the present research, the information related to Corona Pandemic that kindergarten children need to be aware of and the life skills necessary for them specially during the Corona Pandemic. The information and life skills were implied in the Electronic Mind Maps which the researcher prepared. Two electronic scales have been prepared; the first was for measuring kindergarten Children's Awareness of Corona Pandemic, and the second was  the kindergarten children life skills scale.The scales have been validated, then they were administered on the research group before conducting the experiment. Then the research group was exposed to the Electronic Maps prepared for the research purpose for six weeks. Then the same scales were administered on the research group after the experimental treatment. The research results showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the research group in the pre and post testing of each one of the scales in favor of the post testing. Also, the statistical treatments showed a big effect of using the Electronic Mind Maps in developing Kindergarten Children's Awareness of Corona Pandemic and some of their life skills.
The present research aimed at identifying the effect of using the Electronic Mind Maps in developing Kindergarten Children's Awareness of Corona Pandemic and some of their life skills. The research group consisted of 35 male and female children enrolled in KG2 in one of Assiut educational administration kindergartens. The research had an experimental design using a one group  pre pre post design.
The researcher prepared the Electronic Mind Maps to be used in developing Kindergarten Children's Awareness of Corona Pandemic and some of their life skills and testing their effect in achieving this aim.To achieve the aim of the present research, the information related to Corona Pandemic that kindergarten children need to be aware of and the life skills necessary for them specially during the Corona Pandemic. The information and life skills were implied in the Electronic Mind Maps which the researcher prepared. Two electronic scales have been prepared; the first was for measuring kindergarten Children's Awareness of Corona Pandemic, and the second was  the kindergarten children life skills scale.The scales have been validated, then they were administered on the research group before conducting the experiment. Then the research group was exposed to the Electronic Maps prepared for the research purpose for six weeks. Then the same scales were administered on the research group after the experimental treatment. The research results showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the research group in the pre and post testing of each one of the scales in favor of the post testing. Also, the statistical treatments showed a big effect of using the Electronic Mind Maps in developing Kindergarten Children's Awareness of Corona Pandemic and some of their life skills.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية