برنامج أنشطة فنية في حضارة مصر القديمة لتنمية بعض المفاهيم التاريخية لدى طفل الروضة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم رياض الاطفال كلية التربية جامعة 6 اكتوبر

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن فاعلية برنامج الأنشطة الفنية المستوحاه من حضارة مصر القديمة في تنمية بعض المفاهيم التاريخية لدى طفل الروضة "النظام السياسي –الموارد الاقتصادية – التقاليد والعادات – الفنون والعلوم – أدوات الحروب" خلال فنرة مصر القديمة.
 تم تطبيق البحث على عدد (64) طفلًا من أطفال روضة مدرسة سعد بن أبي وقاص الرسمية للغات - بمدينة 6 أكتوبر؛ مقسمين إلى مجموعتين: تجريبية (32) طفلًا وضابطة (32) طفلًا. وقد استخدمت الباحثه اختبار تاريخ مصر القديمة لطفل الروضة المصور من إعداد الباحثة، كما استخدمت الباحثة المنهجين الوصفي وشبه التجريبي لمناسبتهما لموضوع البحث، وقد أسفرت النتائج عن وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات الأطفال المجموعتين التجريبية والضابطة على الاختبار لصالح أطفال المجموعة التجريبية؛ مما يدل على فاعلية الأنشطة الفنية المستوحاه من حضارة مصر القديمة في تنمية بعض المفاهيم التاريخية لدى طفل الروضة، واخُتتم البحث بالعديد من التوصيات لواضعي المناهج، ومصممي البرامج، والأطراف المعنية بأطفال الروضة، ومقترحات لأبحاث مستقبلية.
The aim of the research is to investigate the effectiveness of an artistic activities program inspired by ancient Egyptian civilization in developing some historical concepts among kindergarten children, including political systems, economic resources, traditions and customs, arts and sciences, and weapons.
The research was conducted on 64 children from Saad Bin Abi Waqas Official Language Nursery School in 6th of October City, divided into two groups: an experimental group of 32 children and a control group of 32 children. The researcher used a test of ancient Egyptian history for kindergarten children, prepared by the researcher herself.
 A quasi-experimental method was used due to its suitability for the research topic, and the results showed a statistically significant difference between the mean scores of the experimental and control groups in favor of the experimental group on the test.
This indicates the effectiveness of artistic activities inspired by ancient Egyptian civilization in developing some historical concepts among kindergarten children.
The research concluded with several recommendations for curriculum developers, program designers, stakeholders involved in kindergarten children, and proposals for future research.

الكلمات الرئيسية