فاعلية المحطات التعليمية التفاعلية في تنمية وعي طفل الروضة بمفاهيم التحول للإقتصاد الأخضر في ضوء رؤية وأهداف الاستراتيجية الوطنية لتغير المناخ في مصر 2050

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الازهر

المستخلص

الهدف من البحث: يهدف البحث الحالي إلى:

بناء برنامج قائم علي المحطات التعليمية التفاعلية لتنمية وعي طفل الروضة بمفاهيم التحول للاقتصاد الاخضر في ضوء رؤية واهداف الاستراتيجية الوطنية لتغير المناخ في مصر 2050.
التعرف علي أثر البرنامج القائم علي المحطات التعليمية التفاعلية لتنمية وعي طفل الروضة بمفاهيم التحول للاقتصاد الاخضر ومدي استمراريتة.

عينة البحث: تكونت عينة البحث من (60) طفلاً وطفلةً من أطفال المرحلة الثانية برياض الأطفال بمدرسة عباس العقاد التجريبية للغات  بمدينة نصر- القاهرة .
أدوات البحث: اشتملت أدوات البحث على:

اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لقياس الذكاءلـــــــــــــــــ (جون رافن).
استمارة المستوى (الاجتماعي، الاقتصادي، الثقافي) للأسرة المصرية (إعداد محمد سعفان، ودعاء خطاب،2016).
قائمة بمفاهيم التحول للاقتصاد الاخضر المراد تنميتها لدي طفل الروضة ( اعداد الباحثة).
مقياس الوعي بمفاهيم التحول للاقتصاد الأخضر المصور لطفل الروضة (إعداد الباحثة)
بطاقة ملاحظة مفاهيم التحول للأقتصاد الأخضر لطفل الروضة. ( إعداد الباحثة )
البرنامج القائم علي المحطات التعليمية التفاعلية لتنمية وعي طفل الروضة بمفاهيم التحول للأقتصاد الاخضر . ( إعداد الباحثة )

نتائج البحث:
وأسفرت نتائج البحث عن فاعلية المحطات التعليمية  التفاعلية في تنمية وعي طفل الروضة بمفاهيم التحول للإقتصاد الأخضر.
This research aims to

raise kindergarten children’s awareness of the concepts related to the transition to a green economy, which are reflected in the vision and goals of Egypt National Climate Change Strategy 2050, by preparing a program that makes use of interactive educational stations.
Identify both the impact of this program, which makes use of interactive educational stations to raise kindergarten children’s awareness, and the extent of its sustainability.

Research sample: it consists of 60 children of both sexes. The children are in the second year of kindergarten at Abbas Al-Akkad Experimental Language School in Nasr City - Cairo.
Research tools:

John Raven’s Progressive Matrices, which is a test used to measure intelligence.
A questionnaire, which determines the socio-economic and cultural status of the child’s family. (the questionnaire is prepared by Muhammad Saafan and Doaa Khattab, 2016).
A list of the concepts related to the transition to a green economy, towards which the kindergarten children’s awareness should be raised. (The list is prepared by the researcher).
An illustrated awareness scale to measure the kindergarten children’s awareness of the concepts related to the transition to a green economy. (This scale is prepared by the researcher).
An observation card for the concepts related to the transition to a green economy for kindergarten children. (The card is prepared by the researcher).
The program which makes use of interactive educational stations to raise kindergarten children’s awareness of the concepts related to the transition to a green economy. (The program is prepared by the researcher).

Findings of the research:
The research concluded that the interactive educational stations are proven to be useful in raising kindergarten children’s awareness of the concepts related to the transition to a green economy.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية