دور المتحف الافتراضى فى تنمية معرفة طفل الروضة ببعض التغيرات المناخية وتأثيره على وعيه البيئى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية للطفولة المبكرة - جامعة الإسكندرية

2 كلية التربية للطفولة المبكرة

المستخلص

برزت القضايا البيئية في فترة متأخرة من القرن العشرين وأصبحت مركزا للإهتمام والنشاط الدولى، كما أصبح فهم أسباب التغير البيئي وأثاره ضرورة ملحة فرضها الوضع البيئي الراهن؛ وتعد التغيرات المناخية أحد القضايا الأساسية في العصر الحالى، وذلك لما ترتب عليها من آثار سلبية واسعة النطاق؛ وتمثلت عينة البحث في 50 طفل وطفلة من المستوى الثانى لرياض الأطفال بالمركز التربوى للطفولة بكلية التربية للطفولة المبكرة جامعة الإسكندرية ؛ واشتمل البحث على عدة أدوات وهى اختبار معرفة طفل الروضة بالتغيرات المناخية المصور، اختبار الوعي البيئى المصور لطفل الروضة ، بالإضافة إلى المتحف البيئي الإفتراضى.
 وتوصل البحث إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة فى القياس البعدي على اختبار معرفة طفل الروضة بالتغيرات المناخية المصور لصالح أطفال المجموعة التجريبية. كذلك وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية فى القياسين القبلي والبعدي على اختبار معرفة طفل الروضة بالتغيرات المناخية المصور لصالح القياس البعدى ، بالإضافة إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة فى القياس البعدي على اختبار الوعي البيئى المصور لطفل الروضة لصالح أطفال المجموعة التجريبية ، كذلك وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية فى القياسين القبلي والبعدي على اختبار الوعي البيئى المصور لطفل الروضة لصالح القياس البعدي.
 وفى ضوء النتائج يوصى البحث بالاهتمام بتعريف الطفل بالمفاهيم والمستجدات البيئية ولاسيما التغيرات المناخية، وتخصيص وقت للتربية البيئية بالبرنامج اليومى بالروضة، بالإضافة إلى تدريب معلمات رياض الأطفال على تصميم وإنشاء المتاحف الإفتراضية.
Environmental issues emerged in the late twentieth century and became a center of international interest and activity. Understanding the causes and effects of environmental change has become an urgent necessity imposed by the current environmental situation. Climate change is one of the main issues in the current era, due to its widespread negative effects. The research sample consisted of 50 boys and girls from the second level of kindergarten at the Educational Center for Childhood, Faculty of Early Childhood Education, Alexandria University. The research included several tools, namely, a kindergarten child's knowledge of climate change test, the illustrated environmental awareness scale for kindergarten children, in addition to the virtual environmental museum.
The research found that there were statistically significant differences between the mean scores of the children of the experimental and control groups in the post-measurement on the kindergarten child's knowledge of climate change test, in favor of the children of the experimental group. There are also statistically significant differences between the mean scores of the children of the experimental group in the pre and post measurements on the kindergarten child's knowledge of climate change test, in favor of the post measurement.In addition to the presence of statistically significant differences between the mean scores of the children of the experimental and control groups in the post-measurement on the environmental awareness scale of the kindergarten child in favor of the children of the experimental group, as well as the presence of statistically significant differences between the average scores of the children of the experimental group in the pre and post measurements on the scale of the illustrated environmental awareness of the kindergarten child. in favor of telemetry.
 In light of the results, the research recommends paying attention to introducing the child to environmental concepts and developments, especially climate changes.
Allocating time for environmental education in the daily program in the kindergarten, in addition to training kindergarten teachers on designing and creating virtual museums.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية