الفروق في الإيقاع المعرفي واضطراب نقص الانتباه فرط الحركة لدى الأطفال المعاقين فكريا وأطفال اضطراب التوحد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى الكشف عن العلاقة بين الإيقاع المعرفي واضطراب نقص الانتباه فرط الحركة لدى الأطفال المعاقين فكريا وأطفال اضطراب التوحد والكشف عن الفروق في الإيقاع المعرفي واضطراب نقص الانتباه فرط الحركة لدى الأطفال المعاقين فكريا وأطفال اضطراب التوحد. واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي لمناسبته لطبيعة وأهداف البحث. وتكون مجتمع البحث من جميع أطفال الروضة المعاقين فكريا وأطفال اضطراب التوحد في المرحلة العمرية ما بين (4-6) سنوات بمتوسط حسابي (55,36) شهرا وانحراف معياري (4,59)، كما تكونت عينة البحث من (60) طفل وطفله، (30) من أطفال الروضة المعاقين فكريا، و(30) من أطفال الروضة ذوي اضطراب التوحد. ولتحقيق هذه الأهداف استخدمت الباحثة الأدوات الأتية: مقياس تقدير تباطؤ الايقاع المعرفي إعداد :Penny et al(2009) ترجمة وتقنين عادل محمد الصادق 2021، واختبار اضطراب نقص الانتباه مفرط الحركة (ADHD) (تعريب وتقنين عبد الرقيب أحمد البحيرى، ٢٠١٤). وبعد استخدام الأساليب الإحصائية المناسبة: معامل ارتباط بيرسون، واختبار (t-test)، أشارت النتائج إلى: توجد علاقة ارتباطية بين الإيقاع المعرفي واضطراب نقص الانتباه فرط الحركة لدى الأطفال المعاقين فكريا وأطفال اضطراب التوحد، كما أشارت النتاج إلى عدم وجود فروق في الإيقاع المعرفي واضطراب نقص الانتباه فرط الحركة بين الأطفال المعاقين فكريا وأطفال اضطراب التوحد.
The current research aims to reveal the relationship between cognitive rhythm and attention deficit hyperactivity disorder in intellectually disabled children and children with autism disorder, and to reveal the differences in cognitive rhythm and attention deficit hyperactivity disorder in intellectually disabled children and children with autism disorder. The researcher used the descriptive approach as it suits the nature and objectives of the research. The research population consisted of all intellectually disabled kindergarten children and children with autism spectrum disorder in the age group between (4-6) years, with an arithmetic mean of (55.36) months and a standard deviation of (4.59). The research sample also consisted of (60) male and female children, (30) of kindergarten children with intellectual disabilities, and (30) of kindergarten children with autism disorder. To achieve these goals, the researcher used the following tools: a scale for estimating the slowness of cognitive rhythm, prepared by: Penny et al (2009), translated and codified by Adel Muhammad Al-Sadiq, 2021, and a test for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) (arabized and codified by Abdel Raqeeb Ahmed Al-Behairy, 2014). After using appropriate statistical methods: Pearson correlation coefficient and t-test, the results indicated: There is a correlation between cognitive rhythm and attention deficit hyperactivity disorder in intellectually disabled children and children with autism spectrum disorder. The results also indicated that there are no differences in cognitive rhythm. Attention deficit hyperactivity disorder among intellectually disabled children and autistic children.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية