أثر استخدام الألعاب الشعبية لتنمية بعض المهارات الحرکية الأساسية والوعي بالجسم لطفل الروضة في ظل مستجدات جائحة کورونا The Effect of Using Popular Games to Develop Some Basic Motor Skills and Body Awareness for a Kindergarten Child in Light of The Latest of The Corona Pandemic

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية للطفولة المبکرة-جامعة اسيوط

المستخلص

تبلورت مشکلة البحث الحالي في ضعف الاهتمام بتنمية المهارات الحرکية الأساسية والوعي بالجسم لطفل الروضة، وما ترتب عليه من ظهور بعض المشکلات الصحية لديهم.
ولمعالجة هذه المشکلة حاولت الباحثة إعداد برنامج يحتوي على بعض الألعاب الشعبية المناسبة لطفل الروضة، واختبار مدي فاعليتها في تحقيق هذا الهدف وأثرها على المهارات الحرکية الأساسية والوعي بالجسم لطفل الروضة فى ظل جائحة کورونا.
ولغرض تحقيق أهداف البحث الحالي تم تحديد المهارات الحرکية الأساسية والوعي بالجسم اللازم تنميتها في مرحلة الروضة، وتضمينها في الألعاب الشعبية المناسبة لطفل الروضة.
وتم إعداد بطاقة ملاحظة لتقييم مستوي الأداء الفني للمهارات الحرکية الأساسية للمرحلة العمرية من (5-6) سنوات (إعداد الباحثة) والاعتماد على مقياس دايتون لقياس القدرة الادراکية الحرکية الوعي بالجسم، ثم تم تعريض مجموعة البحث التجريبية للبرنامج المعد لغرض البحث، ثم تطبيق المقياس وبطاقة الملاحظة بعدياً على مجموعة البحث (التجريبية.
أظهرت نتائج البحث وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لصالح المجموعة التجريبية.
کما أوضحت وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي.
وقد أثبتت المعالجات الإحصائية أن حجم الأثر الناتج عن استخدام الألعاب الشعبية في تجربة البحث کان کبيراً، مما يؤکد فاعليتها في تنمية بعض مهارات الحرکية الأساسية والوعي بالجسم لطفل الروضة في ظل جائحة کورونا.
وقد تم توظيف عدد کبير من المراجع العربية والأجنبية الحديثة، کما تم التوصل إلى عدد من التوصيات والدلالات التربوية المتصلة بموضوع البحث.
الکلمات المفتاحية:
الألعاب الشعبية – المهارات الحرکية الأساسية-طفل الروضة-الوعي بالجسم-جائحة کورونا -کوفيد 19
The problem of current research has manifested in the lack of interest in the development of basic motor skills and cognitive ability (body awareness) of the kindergarten child, and the consequent emergence of some health problems.
 Due to The fear of the possibility of getting infected by the new coronavirus disease (covid-19) and to address this problem, the researcher tried to prepare a program containing some popular games suitable for the kindergarten child and test their effectiveness in achieving this target and its impact on the basic motor skills and body awareness of the kindergarten child during this pandemic.
In order to achieve the objectives of the current research, the basic motor skills and body awareness needed to be developed at the kindergarten stage have been identified and included in the popular games suitable for the kindergarten child. The research was applied in the kindergarten of Nasiriyah joint Primary School in abnoub / Assiut Governorate and the sample includes only (20) children enrolled in the second level KG2, between the ages of 5 - 6 years, due to the coronavirus pandemic.
 An observation card was prepared for basic motor skills (prepared by the researcher) and relied on the Dayton scale to measure motor ability and body awareness, then the experimental research group was exposed to the program prepared for the purpose of research, then the scale and observation card were subsequently applied to the (experimental) research group.
The results of the research showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the children of the research group in the pre and post applications, on an observation card to assess the level of technical performance of basic motor skills for the age group from (5-6) years in favor of the post application.
It also showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the children of the research group in the pre and post applications of the Dayton test (Physical Self) in favor of the post application.
Statistical treatments have proven that the size of the impact resulting from the use of popular games in the research experiment was large, which confirms their effectiveness in developing basic motor skills and body awareness for a kindergarten child in light of the Corona pandemic. A large number of modern Arab and foreign references were used, and a number of recommendations and educational implications related to the topic of the research were reached.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية