استخدام فن النحت في تصميم وانتاج النماذج المتحفية لدى الطالبة المعلمة بکلية التربية للطفولة المبکرة جامعة اسيوط Using The Sculpture in Designing and Producing Museum Models for The Student Teacher Faculty of Early Childhood Education Assiut University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم نفس الطفل الفئات الخاصة وعميد کلية التربية للطفولة المبکرة ومشرف قسم العلوم الأساسية جامعة أسيوط

2 أستاذ أشغال النسيج المساعد ورئيس قسم التربية الفنية کلية التربية النوعية- جامعة أسيوط

3 مدرس بقسم العلوم الأساسية کلية التربية للطفولة المبکرة جامعة أسيوط

4 کلية التربية للطفولة المبکرة جامعة اسيوط

المستخلص

المستلخص
عنوان البحث: استخدام فن النحت في تصميم وانتاج النماذج المتحفية
هدف البحث: التعرف علي فاعلية استخدام فن النحت في تصميم وانتاج النماذج المتحفية.
عينة البحث: تکونت عينة البحث من (393 ) طالبة معلمة بکلية التربية للطفولة المبکرة جامعة أسيوط الفرقة الرابعة .الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي 2020/2021
منهج البحث: تم استخدام المنهج شبه التجريبي , ذو المجموعة الواحدة وتطبيق القياسين القبلي والبعدي علي عينة البحث والتعرف من خلال ذلک علي فاعلية المتغير التجريبي (استخدام فن النحت ) علي المتغير التابع ( تصميم وانتاج النماذج المتحفية ).
تساولات البحث:
1- ما مهارات التشکيل بفن النحت التي يبني عليها البرنامج؟
2- ما فاعلية استخدام فن النحت في تصميم وانتاج النماذج المتحفية .
فروض البحث :-
1- يوجد فرق ذو دلاله إحصائية بين متوسطي درجات مجموعه البحث في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار مهارات تصميم وإنتاج النماذج المتحفية لدى الطالبة المعلمة لصالح القياس البعدي .
2- يوجد فرق ذو دلاله إحصائية بين متوسطي درجات مجموعه البحث في التطبيق القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظه مهارات تصميم وإنتاج النماذج المتحفية للطالبة المعلمة لصالح القياس البعدي
نتائج البحث:
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات عينة الدراسة في القياسين القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي، وذلک عند مستوى دلالة 0.01، لصالح متوسط درجات الطالبات في القياس البعدي.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات عينة الدراسة في القياسين القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة مهارات تصميم وإنتاج النماذج المتحفية وذلک عند مستوى دلالة 0.01، لصالح متوسط درجات الطالبات في القياس البعدي،مما يوکد فاعليه البرنامج المقترح.
الکلمات المفتاحية:
فن النحت – تصميم وانتاج النماذج المتحفية- الطالبة المعلمة
The aim of the research: to identify the effectiveness of using the art of sculpture in the design and production of museum models.
study sample: The research sample consisted of (393) female teacher students at the Faculty of Early Childhood Education, Assiut University, fourth year. The second semester of the academic year 2020/2021.
Research Methodology: The quasi-experimental approach, with one group, was used and the tribal and remote measurements were applied to the research sample, and through this, the effectiveness of the experimental variable (the use of sculpture) was used on the dependent variable (design and production of museum models.
Search queries:  
-     What are the skills of sculptural formation on which the program is based?
-     What is the effectiveness of using sculpture in designing and producing museum models?
Research hypotheses:
-     There is a statistically significant difference between the mean scores of the research group in the pre and post application to test the skills of designing and producing museum models for the student teacher in favor of the post measurement.
-     There is a statistically significant difference between the mean scores of the research group in the pre and post application of the observation card for the skills of designing and producing museum models for the student teacher in favor of the post-measurement
research results:                                                                              
-     There are statistically significant differences between the mean scores of the female student teachers in the study sample in the pre and post measurements of the achievement test, at the significance level of 0.01, in favor of the mean scores of the female students in the post-measurement, and this indicates the effectiveness of the program in developing the cognitive aspect of the training program.
-     There are statistically significant differences between the mean scores of the female student teachers in the study sample in the pre and post measurements of skills and the sum of the observation card of the skills of designing and producing museum models for the student teacher (n = 250), at the significance level of 0.01, in favor of the average scores of the female students in the post measurement, which confirms The effectiveness of the proposed program.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية