أثر توظيف معلمة الروضة لعناصر مسرح العرائس على تنمية بعض المفاهيم الجغرافية لطفل الروضة The Impact of The Kindergarten Teacher’s Employment to The Elements of The Puppet Theater on The Development of Some Geographical Concepts for The Kindergarten Child

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية الطفولة المبکرة/جامعة بني سويف

2 مدرس أدب الطفل-قسم العلوم الأساسية کلية التربية للطفولة المبکرة-جامعة بني سويف

المستخلص

هدفت البحث الحالي إلي تدريب معلمة الروضة على توظيف جميع عناصر المسرح ومعرفة أثر ذلک على تنمية بعض المفاهيم الجغرافية لطفل الروضة؛ وقد تم استخدام المنهج شبه التجريبي، وتکونت العينة من (18) معلمة بالأزهر الشريف بإدارة المنطقة الأزهرية بمحافظة بني سويف، (60)طفلا بالمستوى الثاني بنفس الإدارة.
وقد تم استخدام الأدوات التالية:
1. مقياس وعي المعلمات بدور مسرح العرائس.(اعداد الباحثتان)
2. برنامج تدريبي لمعلمة الروضة. (اعداد الباحثتان)
3. برنامج تنمية المفاهيم الجغرافية لطفل الروضة. (اعداد الباحثتان)
4. مقياس المفاهيم الجفرافية لطفل الروضة. (اعداد الباحثتان)
وخلصت النتائج إلي:
1- صحة الفرض الأول الذي ينص على أنه" يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (0.01) بين متوسطى درجات معلمات المجموعة التجريبية فى القياسين القبلي والبعدي على مقياس وعي المعلمات بعناصر مسرح العرائس.
2- صحة الفرض الثاني الذي ينص على أنه" لا يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (0.01) بين متوسطى درجات أطفال المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى القياس القبلي لاختبار المفاهيم الجغرافية لطفل الروضة.
3- صحة الفرض الثالث الذي ينص على أنه" يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (0.01) بين متوسطى درجات أطفال المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى القياس البعدي لاختبار المفاهيم الجغرافية لطفل الروضة.
The current research aimed to train the kindergarten teacher to employ all the elements of the theater and to know the impact of this on the development of some geographical concepts for the kindergarten child; the semi-experimental method was used, and the sample consisted of (18) teachers in Al-Azhar Al-Sharif district administration in Beni Suef governorate, (60)children at the second level of the same administration, have been used measure the awareness of female teachers of the role of puppet theater (Prepared by the researchers) training program for the kindergarten teacher (Prepared by the researchers),Geographical Concepts Development Program for kindergarten child (Prepared by the researchers), Scale of graphic concepts of a kindergarten child. (Prepared by the researchers), the results concluded there is a difference d statistically at the level of (0.01) between the average scores of the parameters of the experimental group in the tribal and remote measurements on the scale of awareness of the parameters of the puppet theater for post-measurement, there is no difference d statistically at the level of (0.01) between the average scores of children of the experimental group and the control group in the tribal measurement to test geographical concepts of the kindergarten child.
3-There is a difference d statistically at the level of (0.01) between the average grades of children of the experimental group and the control group in the dimensional measurement to test geographical concepts of the kindergarten child for the experimental group < /p>

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية