توظيف تقنية الواقع المعزز لتعديل التصورات البديلة المرتبطة بمفاهيم الفضاء لدى طفل الروضة Adapting of Augmented Reality Technology to Modify the Alternative Perceptions Associated with the Concepts of Space for the kindergarten child

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ مساعد - کلية الطفولة المبکرة - جامعة القاهرة - قسم العلوم النفسية

المستخلص

يهدف البحث إلى التعرف على فاعلية برنامج قائم على توظيف تقنية الواقع المعزز لتعديل التصورات البديلة المرتبطة بمفاهيم الفضاء لدى طفل الروضة ، استخدمت الباحثة المنهج الوصفى لتحديد التصورات البديلة ، والمنهج شبة التجريبى للتعرف على فاعلية البرنامج، وتکونت عينة البحث من 60 طفلاً وطفلة تم تقسيمهم إلى مجموعتين(تجريبية-ضابطة)، واستخدمت الباحثة اختبار ذکاء الأطفال، واختبار تحديد التصورات البديلة (إعداد الباحثة)، مقياس مفاهيم الفضاء المصور لطفل الروضة (إعداد الباحثة)، والبرنامج القائم على توظيف تقنية الواقع المعزز لتعديل التصورات البديلة المرتبطة بمفاهيم الفضاء(إعداد الباحثة)، وتوصلت النتائج إلى فاعلية البرنامج القائم على توظيف تقنية الواقع المعزز فى تعديل التصورات البديلة المرتبطة بمفاهيم الفضاء لدى طفل الروضة.
يهدف البحث إلى التعرف على فاعلية برنامج قائم على توظيف تقنية الواقع المعزز لتعديل التصورات البديلة المرتبطة بمفاهيم الفضاء لدى طفل الروضة ، استخدمت الباحثة المنهج الوصفى لتحديد التصورات البديلة ، والمنهج شبة التجريبى للتعرف على فاعلية البرنامج، وتکونت عينة البحث من 60 طفلاً وطفلة تم تقسيمهم إلى مجموعتين(تجريبية-ضابطة)، واستخدمت الباحثة اختبار ذکاء الأطفال، واختبار تحديد التصورات البديلة (إعداد الباحثة)، مقياس مفاهيم الفضاء المصور لطفل الروضة (إعداد الباحثة)، والبرنامج القائم على توظيف تقنية الواقع المعزز لتعديل التصورات البديلة المرتبطة بمفاهيم الفضاء(إعداد الباحثة)، وتوصلت النتائج إلى فاعلية البرنامج القائم على توظيف تقنية الواقع المعزز فى تعديل التصورات البديلة المرتبطة بمفاهيم الفضاء لدى طفل الروضة.
The current research aims to identify the effectiveness of a program based on adapting of augmented reality technology to modify alternative perceptions associated with the concepts of space for the kindergarten child, the researcher used the descriptive approach to identify alternative perceptions associated with concepts of space, as well as the semi-experimental approach to identify the effectiveness of the program by adapting of augmented reality technology in modifying the alternative perceptions associated with the concepts of space for the kindergarten child. The research sample consisted of (60) boys and girls who were divided into two equal groups (experimental - control).
               The researcher used the children's Intelligence Test (EGLAL SERI), to identify alternative perceptions associated with the concepts of space, the space concepts scale for the kindergarten child, the program used augmented reality technology to modify the alternative perceptions associated with the concepts of space for the kindergarten child.
               The results of the research found that there were differences between the average scores of the children of the experimental group in the After  and After scale on the scale of  pictured space concepts in favor of their scores in the After Scale after applying the program. There are differences between the mean scores of the children of the experimental group and the children of the control group in the after and sequence scale in favor of the children of the experimental group. There are no statistically significant differences between the mean scores of the children of the experimental group in the After scale and sequence scale after applying the program by using augmented reality technology, as mentioned above the above, the results indicate the effectiveness of using augmented reality technology in modifying alternative perceptions related to the concepts of space for a kindergarten child.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية