فاعلية برنامج دراما حرکية لتنميةبعض مهارات الحوار والتفاوض لدي طفل الروضة Movement Drama Program to Improve Some Dialogue and Negotiation Skills to Kindergarten Children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستــاذ المناهج وطرق تدريس التربية الرياضية ووكيــل كليــه التربية الرياضــية لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة الاسبق جامــعـــة أسيـــــوط

2 أستـــاذ منــاهج الطفــل ووكيل كلية لشــئون التعليم والطلاب وعميد كلية التربية للطفولة المبكره جامــعـــة أسيـــــوط

3 جامعة اسيوط

المستخلص

أهداف البحث :-
يهدف البحث إلى :
1- التعرف علي مهارات الحوار لدي طفل الروضه
2- التعرف علي مهارات التفاوض لدي طفل الروضه
3- اعداد برنامج للدراما الحرکية
4- التعرف علي فاعلية استخدام برنامج في تنمية بعض مهارات الحوار والتفاوض لدي طفل الروضة
مجموعة البحث:-
تکونت عينة البحث من (30 ) طفلا وطفلة من اطفال الروضه في المستوى الثاني من مرحلة رياض الأطفال
أدوات البحث ومواده :-
تنقسم الادوات إلي جزئين
اولا ادوات قياسية وتشمل
1- بطاقة ملاحظة لمهارات الحوار لدي طفل الروضة
2- بطاقة ملاحظة لمهارات التفاوض لدي طفل الروضة
ثانيا :- أدوات تعليمية :-
برنامج الدراما الحرکية في تنمية مهارات الحوار والتفاوض لدي طفل الروضة
النتائج :-
من خلال الحدود الاحصائية وتعامل الباحثة مع الاطفال استنتجت ذلک :
1- ان البرنامج المعد له اثر ايجابي في تنمية مهارات الحوار والتفاوض لدي الاطفال
2- تنمو مهارات الحوار لدي الاطفال اذا توافرت لهم الظروف والامکانات الملائمة
3- ان الانشطة المستخدمة في البرنامج اظهرت تحسن للاطفال في تنمية مهارات التفاوض والحوار
4- اظهر البرنامج الي اکتساب الاطفال هذه المهارات واظهاراها في سلوکياتهم
5- ان اطفال الروضة نستطيع تنمية مهاراتهم من خلال الانشطة المحببة اليهم
The current study aims to:
1-   identify the types of kinetic drama;
2-   use kinetic drama in developingsome dialogue and negotiation skills of kindergarten child
3-   develop dialogue skills of kindergarten child;
4-   develop negotiation skills of kindergarten child; and
Research group:
The sample consisted of 30 male and female kindergarten children in the second grade of kindergarten (nursery) stage
Instruments:
First: a scale for identifying dialogue and negotiation skills relevant for kindergarten child.
The instruments are divided into two sections; measurement instruments, including:
1-     an observation sheet of dialogue skills of kindergarten child
2-     an observation sheet of negotiation skills of kindergarten child
Second: Instructional instruments:
This included a kinetic drama program designed to develop dialogue and negotiation skills of kindergarten child.
Results: By means ofstatistical parameters and the researcher’s interaction with the children, she was able to conclude the following:

The program designed through the study has a positive effect in developing dialogue and negotiation skills of the children.
The children’s negotiation skills develop in case of appropriate conditions and facilities.
The activities used in the program indicated an improvement in the children’s negotiation and dialogue skills.
The program showed the children’s acquisition and practice of such skills in their behaviors.

We can develop kindergarten children’s skills through the activities they prefer.
The current study aims to:
1-   identify the types of kinetic drama;
2-   use kinetic drama in developingsome dialogue and negotiation skills of kindergarten child
3-   develop dialogue skills of kindergarten child;
4-   develop negotiation skills of kindergarten child; and
Research group:
The sample consisted of 30 male and female kindergarten children in the second grade of kindergarten (nursery) stage
Instruments:
First: a scale for identifying dialogue and negotiation skills relevant for kindergarten child.
The instruments are divided into two sections; measurement instruments, including:
1-     an observation sheet of dialogue skills of kindergarten child
2-     an observation sheet of negotiation skills of kindergarten child
Second: Instructional instruments:
This included a kinetic drama program designed to develop dialogue and negotiation skills of kindergarten child.
Results: By means ofstatistical parameters and the researcher’s interaction with the children, she was able to conclude the following:

The program designed through the study has a positive effect in developing dialogue and negotiation skills of the children.
The children’s negotiation skills develop in case of appropriate conditions and facilities.
The activities used in the program indicated an improvement in the children’s negotiation and dialogue skills.
The program showed the children’s acquisition and practice of such skills in their behaviors.

We can develop kindergarten children’s skills through the activities they prefer.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية