استخدام التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية بعض المفاهيم الرياضية لدى طفل الروضة باليمن Using of Brain-Based Learning in Developing Some Mathematical Concepts for A Kindergarten Child in Yemen

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية للطفولة المبكرة جامعه اسيوط

2 کلية التربية للطفولة المبکرة

المستخلص

هدف البحث إلى استخدام التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية بعض المفاهيم الرياضية لدى طفل الروضة باليمن، حيث تكونت مجموعة البحث من (30) طفلًا من أطفال المستوى الثاني بروضة تهامة الحديثة بمدينة الحديدة، وبتطبيق أدوات البحث المتمثلة في: (قائمة المفاهيم الرياضية المناسبة لطفل الروضة باليمن ، دليل المعلمة،  كتيب أنشطة الطفل، اختبار المفاهيم الرياضية المصور)، من خلال استخدام المنهج شبه التجريبي  ذي المجموعة الواحدة؛ لبيان أثر استخدام التعلم المستند إلى الدماغ  تم التوصل إلى النتائج، ومن ثم تفسيرها وتحليلها، وأسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.01 بين متوسطي درجات التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار المفاهيم الرياضية المصور؛  لصالح التطبيق البعدي، ومن ثم تقديم التوصيات والمقترحات ذات الصلة بنتائج البحث.
The aimed  of the research is to use brain-based learning in developing some mathematical concepts for a kindergarten child in Yemen, where the research group consisted of (30) second year children of Tehama Kindergarten School, Hodeidah, Yemen, and by applying the research tools represented in: (a list of mathematical concepts, a teacher’s guide , Child Activity book, Visual test of the mathematical concepts), through the use of the the quasi-experimental research design with only one group in applying the research tools to demonstrate the impact of using brain-based learning. The results were reached, and then interpreted and analyzed, and the results resulted in statistically significant differences at the 0.01 level between the mean scores of the pre and post applications of the Illustrated Mathematical Concepts Test; In favor of the post-application, and then presenting recommendations and suggestions related to the research results.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية