برنامج تدريبي قائم على إستراتيجية التلعيب لتحسين الوظائف التنفيذية لدي الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية وأثره علي التوافق النفسي لديهم A Program Based on The Strategy of Gamification to Improve Executive Functions for Children with Intellectual Disabilities and Its Relation with Their Psychological Adjustment

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة أسيوط

2 کلية التربية للطفولة المبکرة - اسيوط

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية برنامج قائم على إستراتيجية التلعيب لتحسين بعض الوظائف التنفيذية وهي: المرونة/ التحويل، الذاکرة العاملة، التخطيط ، التحکم الذاتي، کف السلوک، وتنظيم الأداوت، ومعرفة أثر هذا البرنامج علي التوافق النفسي لدى عينة من الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية البسيطة، کما هدف البحث التعرف على العلاقة بين الوظائف التنفيذية والتوافق النفسي لدي عينة الأطفال المستهدفة، وتم تطبيق أدوات البحث وهي: مقياس وکسلر لذکاء الأطفال"الطبعة الرابعة" WISC- IV (تعريب وتقنين/عبد الرقيب البحيري،2017)، بطاقة ملاحظة الوظائف التنفيذية (إعداد/ الباحثتان)، مهام وأنشطة الوظائف التنفيذية (إعداد/ الباحثتان)، ومقياس التوافق النفسي للأطفال ذوي الإعاقة الفکرية البسيطة (إعداد/الباحثتان) على عينة قوامها (68) طفلاً وطفلة من ذوي الإعاقة الفکرية البسيطة، حيث تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبية وعددهم (34) طفلاً وطفلة، وضابطة وعددهم (34) طفلاً وطفلة، وتم التوصل إلى وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي على أدوات البحث لصالح التطبيق البعدي، کما تم التوصل إلى وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على أدوات البحث في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية، وکذلک عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين البعدي والتتبعي على أدوات البحث، مما يدل على فاعلية البرنامج في تحسين بعض الوظائف التنفيذية للأطفال ذوي الإعاقة الفکرية البسيطة وقد کان له أثره الفعَّال علي تحسين مستوي التوافق النفسي لديهم،
The current research aimed at identifying the effectiveness of a program based on the strategy of gamification to develop some executive functions as: flexibility/shifting, working memory, planning, self-control, behavior exhibition and organization and its impact on psychological adjustment of children with mild intellectual disability. The research aimed as well at identifying the relation between executive functions and psychological adjustment for the sample children. Following tools were administered: WISC-V (translation: Abd El-Rakip Elbehiry, 2017), executive functions observation card (developed by both researchers), tasks and activities of executive functions (developed by both researchers) and psychological adjustment scale for children with mild intellectual disability (developed by researchers) over a sample of (68) children with mild intellectual disability. The children sample was divided into both (34) experimental and (34) control groups. Results indicated statistical significant differences among mean scores of the experimental group of the pre and post testing of research tools favoring post testing. Also, results showed statistical significant differences among mean scores of both experimental and control groups favoring the experimental group, and no statistical difference was found between mean scores of the post and follow up tests of the experimental group which in turn indicated the effectiveness of the program in improving their psychological adjustment. The research ended with some recommendations as the importance of implementing activities supporting gamification that enhance executive functions and psychological adjustment within preschool curriculum which positively affects children’s personalities. Also, training regular and special education teachers to use strategies that enhance these functions and improving them through new strategies as gamification.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية