فاعلية برنامج تدريبي في تنمية الامتنان كمدخل لتحسين الشعور بالسعادة لطفل ما قبل المدرسة The Effectiveness of A Training Program in Developing Gratitude As an Approach to Improving The Feeling of Happiness For A Pre-School Child

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الفيوم- دله - امام مدرسة الزراعه- عمارة الاستاذ خالد ابو الخير- الدور الثاني علوي

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى الكشف عن فاعلية برنامج تدريبي في تنمية الامتنان كمدخل لتحسين الشعور بالسعادة لطفل ما قبل المدرسة بمدينة الفيوم. وتكونت عينة البحث النهائية من (60) طفلاً وطفلةً تراوحت أعمارهم ما بين (5- 6) سنوات، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين بالتساوي إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة وتمت مجانستهما في كل من متغيرات العمر الزمني، والامتنان، والسعادة. ولتحقيق أهداف البحث أعدت الباحثة مقياس الامتنان، ومقياس السعادة. كما قامت ببناء برنامج تدريبي للبحث الحالي، كذلك فقد تم إجراء ثلاثة قياسات مختلفة للامتنان والسعادة هي القياس القبلي، والبعدي، والتتبعي. وباستخدام اختبار T- test، أظهرت نتائج البحث أن البرنامج التدريبي المستخدم له فاعليته في تنمية الامتنان وتحسين السعادة لطفل ما قبل المدرسة، حيث وجدت فروق دالة إحصائيًا في الامتنان والسعادة بين المجموعتين التجريبية والمجموعة الضابطة على القياس البعدي لصالح أطفال المجموعة التجريبية، كما وجدت فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي، أيضًا وجدت فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين البعدي والتتبعي (بعد شهر ونصف من تطبيق البرنامج المقترح) لصالح التطبيق التتبعي.
The current research aims to reveal the effectiveness of a training program in developing gratitude as an approach to improving the feeling of happiness for a pre-school child in Fayoum city. The final research sample consisted of (60) boys and girls, their ages ranged between (5-6) years, and they were divided into two groups equally, one experimental and the other control, and they were homogenized in each of the variables of chronological age, gratitude, and happiness. To achieve the objectives of the research, the researcher prepared a scale of gratitude and a scale of happiness. It also built a training program for the current research, and three different measurements of gratitude and happiness were taken: pre, post, and follow up. Using the T-test, the results of the research showed that the training program used was effective in developing gratitude and improving happiness for a pre-school child, as there were statistically significant differences in gratitude and happiness between the experimental and control groups on the post-measurement in favor of the children of the experimental group, as well as significant differences in Statistically between the mean scores of the experimental group in the pre and post applications in favor of the post application, also there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post and follow-up applications (after a month and a half of applying the proposed program) in favor of the follow-up application

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية