تأثير استخدام استراتيجية التعلم بالنمذجة على بعض عناصر اللياقة البدنية والقدرة الإيقاعية في مقرر التعبير الحركي لطالبات كلية التربية للطفولة المبكرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية للطفولة المبکرة-جامعة اسيوط

المستخلص

ملخص البحث:
هدف البحث الحالي إلى معرفة تأثير استخدام استراتيجية التعلم بالنمذجة على بعض عناصر اللياقة البدنية والقدرة الإيقاعية في مقرر التعبير الحركي لطالبات كلية التربية للطفولة المبكرة. ولغرض تحقيق أهداف البحث الحالي تم تحديد عناصر اللياقة البدنية المناسبة ومعرفة القدرة الإيقاعية لطالبات كلية التربية للطفولة المبكرة، وتضمينها في تمرينات بدنية معتمدة على استراتيجية التعلم بالنمذجة لدي طالبات كلية التربية للطفولة المبكرة. وقد تم تطبيق البحث على طالبات الفرقة الرابعة بالكلية وتضم العينة (30) طالبة. وتم الاعتماد على اختبارات اللياقة البدنية لطالبات كلية التربية الرياضية. إعداد اختبار قياس القدرة الإيقاعية لطالبات كلية التربية للطفولة المبكرة (إعداد الباحثة)، وتم تطبيق أدوات البحث على عينة استطلاعية قدرها (40) طالبة وذلك للتحقق من صدق وثبات أدوات البحث. ثم تم تطبيق أدوات البحث على مجموعتي البحث ثم تم تعريض مجموعة البحث التجريبية للبرنامج المعد لغرض البحث، ثم تم تطبيق اختبارات اللياقة البدنية واختبار القدرة الإيقاعية بعدياً على مجموعة البحث. وقد أظهرت نتائج البحث وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبارات البدنية (الرشاقة، المرونة، السرعة، الوثب العريض من الثبات، التحمل، القدرة على الرمي، التوافق، التوازن) لصالح التطبيق البعدي. وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيقين البعدي للاختبارات البدنية (الرشاقة، المرونة، السرعة، الوثب العريض من الثبات، التحمل، القدرة علي الرمي، التوافق، التوازن) لصالح المجموعة التجريبية، وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار القدرة الإيقاعية لصالح التطبيق البعدي، كما بينت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في التطبيقين البعدي لاختبار القدرة الإيقاعية لصالح المجموعة التجريبية. وقد أثبتت المعالجات الإحصائية أن حجم الأثر الناتج عن استخدام استراتيجية التعلم بالنمذجة في تجربة البحث كان كبيراً، مما يؤكد فاعليتها في تنمية بعض عناصر اللياقة البدنية والقدرة الإيقاعية في مقرر التعبير الحركي لطالبات كلية التربية للطفولة المبكرة. وبناءاً على نتائج البحث الحالي تم التوصل إلى عدد من التوصيات والدلالات التربوية المتصلة بموضوع البحث. 
Abstract
The current research aimed to find out the effect of using the modeling learning strategy on some elements of physical fitness and rhythmic ability in the motor expression course for students of the College of Early Childhood Education. For the purpose of achieving the objectives of the current research, the elements of appropriate physical fitness and knowledge of the rhythmic ability of the students of the College of Early Childhood Education were identified, and they were included in physical exercises based on the modeling learning strategy of the students of the College of Early Childhood Education.
The research was applied to the fourth year students in the college, and the sample includes (30) students. Physical fitness tests for female students of the Faculty of Physical Education were relied upon. Preparing a test to measure the rhythmic ability of the students of the College of Early Childhood Education (prepared by the researcher), and the research tools were applied to a survey sample of (40) students in order to verify the validity and reliability of the research tools.
Then the research tools were applied to the two research groups, then the experimental research group was exposed to the program prepared for the purpose of the research, then the physical fitness tests and the rhythmic ability test were applied later on the research group. The results of the research showed that there were statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control group in the pre and post applications of physical tests (agility, flexibility, speed, wide jump of stability, endurance, ability to throw, compatibility, balance) in favor of the post application.. There are statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean scores of the experimental and control groups in the two post applications of physical tests (agility, flexibility, speed, broad jump of stability, endurance, ability to throw, compatibility, balance) in favor of the experimental group, there are statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean scores of the experimental group in the pre and post applications of the rhythmic ability test in favor of the post application. The two post applications of rhythmic ability test in favor of the experimental group. The results also showed that there were statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean scores of the control and experimental groups in the two post applications of the rhythmic ability test in favor of the experimental group.Statistical treatments have proven that the size of the effect resulting from the use of  the modeling learning strategy in the research experiment was significant, which confirms its effectiveness in developing some elements of physical fitness and rhythmic ability in the motor expression course for female students of the College of Early Childhood Education. Based on the results of the current research, a number of educational recommendations and indications related to the subject of the research were reached.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية